Kom an julen – jag är redo!

Hej igen – nu har det visst gått ett par veckor sedan sist. Jag tänker varje år att julen faktiskt är en högtid som borde kunde börja förberedas vid midsommar. Fast det blir aldrig så. Hoppet kvarstår dock, någon gång skall jag köpa julklappar på sommarsemester´n, trilla köttbullar i god tid och frysa in samt jobba undan på jobbet så att det går an att ta en veckas semester före själva julafton. För att hinna slå in paket och rimma och julshoppa med kidsen på någon trevlig julmarknad, promenera i julstaden och äta lammalår hos modern och alla de där andra mysprojekten som inte hinns med.

Nåja. I år blev det ovanligt mycket jobb och julen ligger ju rätt kasst – ur en arbetstagares synvinkel alltså. Inga röda dagar alls… Så sent som i måndags kväll undrade jag faktiskt lite oroligt om det skulle bli någon julklappshandel över huvud taget. Men det blev det.

Nu är garderoben full av julklappar och granen står klädd bredvid öppna spisen. Både den tjocka katten och kattapan vet knappt till sig av lycka över detta fantastiska lekträd som förärats dem. Att det inte är där för deras skull kan de alls inte ta in…

Det är en ovanligt snygg gran i år. Kungsgran. Känns som plast. Den var riktigt fin innan d.ä och d.y belamrade den med allsköns glitter och bråte, men den är helt okej nu också. För att vara gran… Låt oss be en stillsam bön till vår herre att han håller en beskyddande hand över den så det inte blir en kattastrof av grannlåten.

Till sönerna har jag köpt ….. nä just det… det är ju hemligt.

Jag hittade en väldigt trevlig mandelpresent! Jag blev så förtjust så jag köpte två. Det ökar ju mina chanser att få en själv!

Officiellt sett har jag påbörjat min julledighet nu, men jag har en liten artikel kvar att slutföra. Om lunch. Eller kanske handlar den mer om lunchrum. Eller är det affärsluncher jag skriver om? Jag försökte ta tag i det alldeles nyss men orden ville inte trilla på plats. Det blev pannkaka av alltihop, och det är ju inte lunch. Möjligtvis om man får ärtsoppa först.

Vi åt  räkmackor på färskt bageribröd i tjocka skivor till middag tidigare i kväll. En klick majonäs på. Ohh vad gott det var. Efter de senaste veckornas galna chokladfrosseri på firman så riktigt skrek kroppen efter något osött och ofett. Jag vet att majonäs kanske inte är smalmat direkt men jämförelsevis.

Nu är det slut på den här dagen.

Godnatt och god jul mina vänner. 

Puck Holmgren.png

 

 

Kommentera

