Trivs ett Haikuträd i Mölndal?

Det här med trädgård och växter är ganska kul. Det börjar gå upp för mig att med lite  kunskap blir det bra mycket bättre snabbare… Jag har nog lite naivt trott att det klarnar bara man sätter igång och krattar och rafsar lite bland löven, men så är det inte. Å andra sidan har jag inte bråttom. Trädgården kan få ta lite tid. Allt annat går så vansinnigt fort. Nuförtiden…

Detta året var trädgården långt ner på prio-listan. Frågan är om den var med över huvud taget…? Vi hade ju Kina-resan rätt tidigt i somras och då blev det just ingen bra uppstart. …sedan var det på något sätt försent. Trädgården såg ut som en katastrof och så var det med den saken.

Nästa år. Då…

Jag var i frankrike i veckan. En arbetsresa till moderbolaget. Vi hade möte hela dagen och precis när vi skulle skiljas åt och åka diverse transportmedel till våra respektive hem (vi var från Tjeckien, England, Portugal, Frankrike, Belgien och Italien) så tog våra franska kollegor fram en gåva till oss var att ta med hem till våra respektive dotterbolag. Ett träd. Ett japanskt som hette någonting med ”prunus” och ”haiku”… Det var inte små käcka bonsai-träd utan 1,5 meter höga, smala stammar och ngra grenar. Rotklumpen nedsänkt i en svart sopsäck.

… Mmm. Nice. ehh. ?

– You plant them, cermeonicely, at your company to signify… companionship! You take pictures from the ceremony and send to us. Yes.

– Yep. Did you know that in sweden we have below zero degrees and snow? I´ll ned an icehack to get through the soil… And the bystanders (a ceremony defenately craves bystanders) will freeze to death while I´m digging.

– So maybe you plant it in a pot until spring? Yes?

– Mmmm. You know I´d love too, but I think it´s against some sort of law to take trees across the boarder to sweden. Something about murdersnails….

– But you can try! If you do not succed we will send you another tree. Do not worry!

Det var ingen som försökte hindra mig från att ta med mig mitt träd. Inte i taxin, inte i bussen, inte igenom tullen och inte på planet. Snarare fick jag värmande och uppmuntrande leenden och kanske ett och annat fniss bakom ryggen, men hem kom vi – trädet och jag.

På firman dagen efter planterade jag trädet. Väldigt ocermoniellt, men med ömhet och omtanke i en ny kruka fylld med lite lecakulor och härlig, näringsrik jord. Jag vattnade på en liten skvätt och har sedan faktiskt inte tänkt mer på det lilla Haiku-trädet förrän just nu.

450px-Prunus_serrulata_(2004-04-19).jpg

DREDA 2010-11-27 042.jpg

Det står lite i skymundan eftersom det just inte är mycket för världen i sitt nuvarande tillstånd. Sedan vill jag ju spara det lite fram till i vår då jag ju måste ha en liten ceremoni kring dess jordfästelse. Nu menar jag inte ”jordfästelse” som i begravning, utan mer att det skall fästas i jorden – utomhus. Men eftersom jag inte lyckats hitta någon information om Haiku-trädet så vet jag inte om det är kapabelt att leva i Mölndal… Kanske blir det en traditionell jordfästelse trots allt…

Det var en rolig present. Jag vet inte riktigt varför, men förmodligen för att det var så oväntat. Till och med fransoserna som gav oss dem såg glatt överraskade ut. De trodde nämligen att de beställt träd i bonsai-storlek till oss!

Nåväl. Jag skall ta en bild på Haikuträdet och visa er. Om någon av er vet det allra minsta om dessa träd så berätta gärna om dem för mig. Eller skicka en länk.

Jag avslutar med en traditionell Haiku som jag skapar bara såhär:

Träd är som livet

Fulla av blad i olika nyanser

och sedan inte

One thought on “Trivs ett Haikuträd i Mölndal?

  1. Helen skriver:

    Långa rötter på mina ”stöld gods” nu dags för plantering 🙂

Kommentera

