Vintern är här och jag har inga kläder!

Kylan slår sina klor i Götet och jag drar söderut. Det känns fint på något sätt.

Idag var en förvånansvärt vanlig dag med tanke på den förlorade arbetskamraten. Jag satt hela tiden med en känsla av att han alldeles strax skulle höra av sig för att berätta att det var bilkö, att något barn insjuknat, eller – det troligaste scenariot – att hans bil pajat så han skulle jobba hemifrån.

Men så var det förstås inte. Eller det kanske det var, men i så fall ringde han till någon annan och berättade det.

Annars var det sig likt. Jag pysslade med vår personaltidning idag. Det är roligt arbete. Och upplysande. Det tar alltid mer tid än vad jag tror och det är alltid en eller tre som lämnar sina bidrag för sent vilket sabbar hela upplägget . Jag kan inte neka dem att vara med. Eller jo, det är klart att jag kan. Men jag vill inte. Det är ju meningslöst med en personaltidning utan innehåll… Så jag stuvar om och fixar och trixar och morrar lite.

Vi går och fikar igen på firman. Vårt kök är så fint så man blir faktiskt lite gladare av att gå dit. Den nya, tjusiga kaffemaskinen ger jag dock inte mycket för. Reklambyråkollegorna gillar den, men det är ju så mycket hippare än jag.  I fina kaffemaskinen som maler bönor hämtar jag enbart choklad. Sedan sätter jag på en kanna ”riktigt” kaffe uppe hos oss på vägen tillbaka. Jag anar massiv tantvarning här, men det kan inte hjälpas.

Jag stod och rev i tvättkorgen för att hitta något klädliknande att packa inför mötet i frankrike i morgon. Inte så att det behöver vara så himla märkvärdigt, men något annat än jeans och t-shirt skulle vara trevligt.

Maken tittade medlidsamt på mig en stund och sa sedan: Varför handlar du inte på nätet? Du hatar ju att handla, men nog skulle du väl vilja ha något att ta på dig? Kan du inte prova det?

Ibland måste man höra rätt saker i rätt tidpunkt för att det skall gå in. Jag insåg med en chockerande klarsyn att nätet kunde bli min räddning! Varför i all världen har jag inte tänkt på det förut? Nåja, jag hinner ju inte få något tills i morgon, men jag skall banne mig leta runt lite sedan. Jag vet ju inte ens hur utbudet ser ut. Någon som har något bra tips på en schysst nätshop med sköna kläder i behaglig passform, gärna i halvdystra, höstiga färger? Det måste vara bra kvalitet också för jag ogillar syntetmaterial. Extra bra om de har snabba leveranser för jag blir lätt otålig och kan bli vädligt avogt inställd till saker jag tvingas vänta på.

Bilderna måste också stämma överens med verkligheten för jag kommer inte att returnera någonting. Jag är inte den typen av typ heller. Jag slänger hellre än packar ihop något och skickar tillbaka det. Utom när det gäller ungarnas skolfoton som jag returnerar i princip osedda år efter år. Nej, inte osedda, men ett snabbt ögonkast på dem brukar vara nog. Ett år hann jag se under mitt supersnabba ögonkast att ena sonen hade en snorbobba stor som en ärta hängandes i näsan på fotografiet. Trodde fotografen verkligen att jag skulle köpa det?

Jag har packat passet men jag vet inte om det egentligen behövs. Och några passande tantblusar och tantkjolar. Det verkar mer passande än jeans. Jag anar att jag kommer att ångra mig när jag går där i snögloppet ute vid Landvetter i morgon, men herregud – man måste ju tänka på imagen ibland också. Och jag behöver jobba på min.

Sportmamma-looken behärskar jag till fullo nu. Men möte-i-frankrike-looken lämnar en del övrigt att önska…

Så mina vänner. Jag skall på shoppingtur. Utan att  behöva utsätta den blåfrusna tantkroppen för  lysrörsupplysta helkroppsspeglar i ett trångt bås med endast en halv helkass svängdörr som skydd mot allmänheten! Heureka – jag tror jag har funnit mitt graal.

Men jag återkommer om det…

Kommentera

