Annars är man bara en liten lort…

Jag minns inte riktigt vem som sa det, men förmodligen en Astrid Lindgren-figur. Och jag tror att det hade med mod att göra.

Mod är att våga göra sådant man inte riktigt törs. Det är inte modigt att kasta sig ut ur ett flygplan med en fallskärm om man inte tycker det är läskigt. Men att våga säga sin mening – även när den går stick i stäv med alla andras – det är modigt.

Jag tycker inte heller att det är särskilt modigt att göra urbota korkade saker. Det irriterar mig. Många rekordförsök kan få mig tvärilsk. Att utsätta sig för livsfara helt i onödan och sedan gnälla för att det inte fanns hjälp att tillgå på den där bergstoppen man bestämde sig för att klättra upp på, alldeles själv utan utrustning, eller ute på det där havet man skulle simma över…

Det finns massor av riktigt modiga människor omkring mig och det är inspirerande. Inte så att jag överväger att göra något modigt själv, men såpass att jag känner att livsgnistan sprakar lite livligare. Jag gläds med de som vågar. Och något litet vågar jag också ibland. Och skulle det knipa skulle välan kanske även jag…

Å andra sidan kniper det inte.

Men man behöver inte vara en liten lort bara för att man inte är modig. Det kan faktiskt vara så att man inte behöver vara det, och varför skall man då utsätta sig?

Nu tror jag alldeles bestämt att det är dags för en kopp te och en äggmacka.

 

 

One thought on “Annars är man bara en liten lort…

  1. Åsa skriver:

    Det är väl nägon av bröderna Lejonhjärta som säger så. Vem av dem kommer jag inte ihåg. 🙂 Trevlig kväll!

Kommentera

