Världsämst på bowling men en jävel på att vråla Carola!

Ingen av dessa egenskaper är kanske så himlans värst unika – det finns fler sopiga bowlingspelare (men kanske inte fullt sååååå sopiga….) och mitt Carola-skrålande är kanske inte det absolut jävligaste, men det är nog topp fem i alla fall.

86d3baf09a1ad3f52cb5efdd578f0d7d.jpg

Och hur illa det än går och låter så har i alla fall jag kul. Fortfarande. Kollegan sedan stenåldern har tagit steget och sagt upp sig från firman vilket var en alldeles uppenbar anledning att dra ut på sta´n och fira. Inte så att vi var glada, men… ja, ni fattar.

Vi bowlade på Stigbergstorget, tog en drink i Haga och hoppade runt och vrålade till schlagers inne på Excet till klockan två på natten. Jag var så svettig och trött när jag gick därifrån att ångesten för veckans löpar-skolk helt rann av mig. Danspasset måste ju vägt upp en 5-kilometers-löpning. Minst.

Väl hemma höll jag på att inte få av mig stövlarna för fötterna och benen var alldeles svullna! Jag kan inte minnas att det var så förr i tiden när det tokdansades, men det kanske är en åldersgrej.

Lördagen tillbringade vi på sönernas skola. De har obligatorisk skoldag en lördag om året. Jag tror att det måste vara förbjudet att göra så, men deras rektor är inte mottaglig för argument så denna skol-lördag återkommer varje år. Det är i och för sig rätt trevligt att se ungarnas arbeten, leta igenom korridoren med kvarglömda kläder (2 gympapåsar, ett par vantar, 1 sko och några fleecetröjor….) samt att fika i 6-ornas fik så jag går gärna dit.

Efter den skolan gick vi ner till Centrina. Det är en privat högstadie-skola nere i Lindholmen som d.ä har fått för sig att han måste gå på. MÅSTE!!! Det dök upp för några veckor sedan så vi satte honom i kö, men varken jag eller maken är särskilt lockade. Vi gillar kommunala skolan. Men det förutsätter ju att alla barn går dit… som det är nu så splittras klasserna och ungarna i kvarteret går i skolor över hela västra götaland verkar det som. Och då känns det taskigt om vi skall tvinga vårt barn att gå kvar….

Nu verkar den här Centrina-skolan väldigt fin och personalen verkar sympatisk och rektorn vettig och de bekanta vi träffade där som redan har sina barn där var superpositiva. Det verkar inte finnas en enda nackdel. Det är ju  lite skumt förstås…

Men, som sagt, skolan är inhyst i ett jättefint hus, allt är äggskalsvitt och fräscht och ”mäklar-snyggt”. Ni vet – inga fula barnteckningar på väggarna, inget klotter, inga pennstumpar som ligger och skräpar. Knappt någonting som låg någonstans faktiskt nu när jag tänker på det. …hmmm…?

Intagningssamtalen börjar i slutet av månaden och vi får väl se om vi blir kallade.

På kvällen gick vi hem till familjen S. De har haft det här trevliga Amarone-vinet på lut ett tag och nu var stunden kommen. De dukade upp med massor av ostar – brie, parmesan, mozzarella, grönmögel, askost och en hel del till, oliver, paprika, marmelad, salamikorvar och jag vet inte allt – jag blev alldeles yr av alla delikatesser och försattes strax i paltkoma! Amaronevinet fick sällskap av en ripasso som inte heller gick av för hackor och i den mån jag föreställt mig ett himmelrike så måste det vara något åt det här hållet.

 

amarone.jpg

När sedan herr S tog fram gitarren och började lira Cornelius-låtar fick jag nästan tårar i ögonen. Och det var inte bara för att vår stämsång var så erbarmerligt dålig, för det var den, men det var ju så himla kul också.

Vi lämnade familjen S i en salig röra av urdruckna vinflaskor, kaffemuggar, ostskalkar och inte mindre än två spräckta stolsitsar framemot midnatt. Vi traskade hem genom natten med våra blinkreflexer på armarna och nynnande på Cecilia Lind på det där tondöva sättet som bara vi kan.

I dag har jag varit sådär lagom seg som man ju blir efter två festkvällar. Men nöjd. Och sugen på fler festkvällar…

Adjö.

Kommentera

