Framtiden är oviss – som väl är!

Mitt jobb står under stora organisatoriska förändringar i dessa dagar. Hur det ser ut efteråt är det ingen som vet. I alla fall inte jag.

Men det känns okej. Faktiskt. Ett tag höll jag på att irritera mig över den här ovissheten, men så slog det mig – min fatalistiska ådra – det spelar ingen roll. Blir det bättre så är det bra och blir det sämre så får jag väl hitta på något annat. Mitt jobb är ju inget fängelsestraff jag blivit dömd att utföra i evinnerliga tider (även om vissa tror det efter att jag hängt där i över femton (15) år).

Det känns som en lättnad att ha kommit till insikt.

Om allt går åt fanders så är det ett tecken på någonting. En signal.

Än så länge blir det bara bättre och bättre. Faktiskt riktigt skönt. De tidigare organisatoriska förändringarna har inte direkt skakat mig i mina grundvalar, snarare föregåtts av väldigt mycket snack och i slutändan väldigt lite egentlig förändring.

I det här fallet är det helt tvärtom! Ingen säger någonting men det står helt klart att inget någonsin kommer att bli som förr igen.

…och som förr vill man ju faktiskt inte ha det. Inte i all framtid i alla fall. Förr är alltid mycket bättre när man snackar om det efteråt, eller hur?

Årets julfest är bokad och den skall gå av stapeln på ett ställe där vi (åtminstone jag och några av de andra dinosaurierna i firman) varit förr. Vi har haft riktigt, riktigt roligt där dessutom. Det har vi i och för sig nästan alltid. I år skall jag dock inte följa med. Jag ska träffa ett par gamla polare i stället. Vi skall käka middag på sta´n och snacka om vad som hänt sedan sist.

…och sist i vårt fall är ungefär ett decennium sedan… Vi umgicks på den där gamla goda tiden – förr – då allt var så mycket bättre. Ni vet när män var män och kvinnor  kvinnor, när buset utgjordes av ett par drängar som gjorde upp med nävarna bakom ladan och ingen kunde tänka sig att man skulle behöva låsa dörren till sitt hus för alla människor var mycket hederligare.

1_slagsmal.jpgFörr. Och maten smakade mat och kossorna i hagen var lyckliga som lärkor och …

…nä, så länge sedan är det inte. Men något litet har väl hänt. Kanske inte intressant nog att berätta om utanför vårt lilla sällskap men säkert alldeles nog för oss.

Nu är det dags att se om köket överlevt d.ä:s pannkaksstekning. Det kan jag i alla fall säga att det här med att fixa ungarna matsäck – det var inte bättre förr! Då glömdes den oftast bort och maken eller jag fick göra skamsna panikutryckningar med statoil-matsäckar till det hungrande stackars barn som blivit utan.

Nu fixar de själva! Hamburgermacker, pannkakor, blandar saft och skalar morötter. Nu är toppen. Också.

Tjingeling!

2 thoughts on “Framtiden är oviss – som väl är!

  1. chj skriver:

    Kära D. Den tid du beskriver som ”den gamla goda” tilldrog sig på din farfars tid. Då utgjordes buset av ett par drängar– osv. Men det kan du väl knappast komma i håg. Dock är det sant att män var män och kvinnor var kvinnor!! I dag vet man ju aldrig om det stämmer, när män kan bli kvinnor lika huxflux som motsatsen?? Emellertid – den gamla goda tiden är naturligtvis för oss alla när vi var riktigt unga och hade livet framför oss. Osårbara, entusiastiska och med en bergfast övertygelse att vi kunde förflytta berg om det behövdes.Den tiden är kul att minnas och kan ge upphov till många goda skratt när man snackar om det. Ha det så kul på julfesten!/pa

  2. Bokmalen skriver:

    Förändring är ett laddat ord ibland. En del tänker förändring=försämring. Och en del tänker förändring=förbättring. Egentligen (vilket du också skriver) så är det enda man vet att inget blir som det var förut. JAg hoppas att det blir till det bättre för dig/er.Ditt alternativ till julbord verkar vara helt i min smak. Kul att träffa gamla vänner och bara vara.Ha det gott.

Kommentera

