Det går lättare med lite adrenalin!

Det är inte mycket fördelaktigt att säga om tjuriga ungar som genom sin envishet och ilska lyckas sätta blodet i svall hos såväl sin mor som sin far och därtill hushållets båda kattdjur. Hade fler levande varelser befunnit sig inom räckhåll för vredens orkanvind hade säkerligen även dessa drabbats. En god sak kan jag dock säga: adrenalinet räcker till att rida ut stormen och dessutom flera kilometer utmed regnvåt asfalt i faktiskt riktigt hyfsad hastighet. För att vara nybörjad i löpspåret. För andra gången i år…

I dag var det dags för löpning två sedan omstarten. Det har malt i bakhuvudet på mig sedan jag gick upp i morse. Vill inte…. vill inte…. vill inte…

Kom hem tidigt, fixade middag, småsnackade med maken och busade med katterna och tyckte mig ha hyfsat bra koll på läget. Sneglade oroligt mot regnet utanför men tänkte att jag skulle sticka upp till gymmet och lösa kort där för att utnyttja löpbandet. Funderade som bäst på om jag skulle nöja mig med löpbandet eller testa på den där cross-trainer-apparaten igen. Den lär skall vara så bra…

Så kom d.y hem, glad i hågen ända tills jag yppade de fördömda orden: Har du gjort din läxa?

Helvetets portar öppnade sig och d.y gick igång på alla cylindrar.

… nej, han hade inte det. Och nej, han tänkte inte heller göra den. Han hatar skolan, hatar läxor, hans liv är förstört och HAN FÅR ALDRIG GÖRA NÅGOT ROLIGT!!!

Jag orkar inte gå in på alla turer som följde på dessa faktiskt monstruösa överdrifter, men det tog ett tag att komma ner i varv igen. Och telefonen som med kraft slängdes i golvet har gått dit telefoner går när deras sista ringsignal klingat ut. Frid vare över dess minne, den har tjänat oss  väl och förtjänade väl egentligen ett värdigare slut.

Nåja. Jag tänkte just när den stora mattheten föll som ett ton tegel över mig att Nä, jag skiter i det här. Det blir inget löpt idag. Jag går och drar en filt över huvudet och sover istället.

Men så gjorde jag inte det!

I sann masochistisk anda snörade jag på mig löpardojorna, snodde en snusnäsduk över pannan och öronen, greppade tidtagaruret och gav mig ut i den mörka, regniga kvällen.

Giv mig styrka, kraft och mod att ta mig igenom detta  tänkte jag och knäppte igång tiden.

Ungefär sju minuter och lite drygt en kilometer senare märkte jag att andningen gick lite lättare, stegen lite längre och att ryggen rätat upp sig igen. Vid pass arton minuter tänkte jag goda, glada tankar och ytterligare några minuter senare kom jag på mig själv med att knäppa upp jackan och nöjt konstatera att jag hade massor med kraft kvar, att luften var skön, temperaturen perfekt och att regnet hade upphört.

Väl hemma igen exakt 43 minuter senare mådde jag bra. All ilska och irritation var borta.

Jag gick in, kysste sönerna godnatt och tog tag i lite fotbollsgöra en stund.

Nu är jag färdigsvettad och lite lagom dåsig. Min bokklubbsbok – som skall vara färdigläst på torsdag (!) kom idag. Jag skojade till det lite för mig själv och beställde den på engelska. Det var nog ett misstag…

Nåväl. Återkommer om den – Zadie Smiths Beuty.

Godnatt.

3 thoughts on “Det går lättare med lite adrenalin!

  1. ch skriver:

    Heja,heja,heja…., men; ”giv mig kraft ,styrka och mod att ta mig igenom detta???”Till vem riktades denna bön??Det var väldigt vad d.y. tycks ha humör Sönderslagna telefoner hör väl inte till vanligheterna. Han är väl inte mobbad av sina kamrater!! Ge dom en kram från morfar – han saknar dem!!//pa

  2. Pux skriver:

    Till högre makter. Eller vem som helst som kan hjälpa till – en personlig tränare kanske? D.y har alltid haft humör, ibland mycket och vid andra tillfällen ännu mer. Nejdå, han har inga problem med sina kompisar, och nej, telefonerna brukar gå fria. Faktiskt första gången något gick i kras…Killarna saknar dig också så vi får försöka pallra oss upp, kanske till helgen? Finns det några trattisar kvar?

  3. ch skriver:

    Jag plockade så sent som i förrgår.Här har visserligen varit frost, men inte mer än att trattisarna har klarat sig. Jag trodde inte att du trodde på ”högre makter” //pa

Kommentera

