Visst är det schysstare att låta dem slippa julbord?

Får besök på Lucia och jag har börjat planera. De gästande kommer ifrån frankrike, england, tjeckien, holland och italien. Tänkte att det skulle vara trevligt att bjuda dem på ett litet Lucia-tåg till lunchen men var hittar man ett sådant?

Vi sitter ute i ett otillgängligt industriområde så det är inte bara att be någon käck liten skolklass att ”titta förbi”. Det är gulligt och lite rörande med de där små-luciorna, men särskilt vackert är det inte. Det jag helst skulle vilja ha är en liten lusse-grupp från en musikskola med en 5-6 stycken välsjungande ungdomar. Men någon sådan grupp har jag inte. Inte sedan mellanbrorsonen slutade sitt musikgymnasium.

Nåväl, det löser sig nog. En kollega har lovat att om det kniper så drar hon på sig lussekronan och linnet och stämmer upp i Sankta Lucia. Det har hon gjort förr så det är – som hon själv så ofta säger – inga konstigheter.

lucia-776029.jpg

Själv tillhör jag mimgruppen. Det är vi som mimat oss igenom varenda offentligt sångframträdande sedan späd ålder. Inte ens ”ja må han leva” kommer ut som ljud ur min mun. Det är inte det att jag inte kan sjunga, för det kan jag inte, det är mer det att det låter så förfärligt illa och jag vill inte sabba för de andra.

Gästerna skall bjudas på middag på kvällen och jag hade fiskrestaurang i åtanke. Det här är ju ändå Göteborg.

Men så påpekade Lucia-kandidaten att julbord kanske är en passande upplevelse. Låta dem ta del av våra mattraditioner. Är det verligen riktigt schysst? Erbjuda dem en massa mat som stått framme i flera timmar medan det gröpts och grävts i den i omgångar? Upplevelse ja, men är det verkligen en trevlig sådan?

Nu tycker ni nog att jag överdriver och det gör jag ju. Men nog är en vällagad trerätters middag med ett riktigt gott vin en trevligare upplevelse? Köttbullar, sill och klistrig vaniljgröt nedsköljt med julmlust kan man väl leva utan?

Jag har ingen aning om vad de äter till julen i gästernas hemländer. Inte känner jag någon längtan efter att ta reda på det heller. England har ju inte direkt utmärkt sig på matfronten de gånger jag varit där, men deras fish´n chips tuggar jag gärna i mig. I frankrike hade jag aldrig några pengar så där åt jag och mina au-pair-polare alltid väldigt, väälidigt billig mat. Var det kött så var det kremerat sotsvart på utsidan och blodigt och skräckfilmsaktigt på insidan. Inte heller måltider jag minns med vällust.

I holland åt jag ”rijstafel” (eller något liknande). Jag minns inte riktigt vad det var och än mindre hur det stavas, men förmodligen innehöll det ris… Det är möjligt att det var fantastiskt, men …

Tjeckien har jag inte varit i, det närmast är nog ungern (eller tyskland) och jag får omedelbart stabbig, kokt, grå, jobbig mat i åtanke.

… oh no! Det kanske är perfekt med julmat till besökarna?! Det kanske bara är jag som tycker att det är lite sådär halvsunkigt.

Är jag kräsen?

Jag är på väldigt konstigt humör idag märker jag. Skall nog tänka mer på det där i morgon.

Nu skall jag lägga in panerad torsk i ugnen, värma potatismoset från häromdagen och koka ett blomkålshuvud. Det blir nog kokta majskolvar till förrätt också.

Är det trevlig mat? Tja, kanske inget jag skulle bjuda gäster på, men visst är det gott.

Vi hörs!

 

 

 

One thought on “Visst är det schysstare att låta dem slippa julbord?

  1. Coquina skriver:

    Jag tycker absolut julbord, är ju supertrevlig och gott =)

Kommentera

