Var katten är katten?

Fadern ringde och bjöd med mig på operan. Det tackade jag förstås ja till, för det är väldigt trevligt med kultur av den kalibern. Och lite lyxigt. När jag frågade efter föreställningen blev jag förstås lite misstänksam…. Melo Horta. Melo Horta… vad var det för opera?

Det var förstås ingen opera. Melo Horta är namnet på två koreografer – Fernando Melo och Rui Horta.

dans.jpg

Dans mina vänner. Modern dans. Fullkomligt obegripligt. Men jag skall inte fördjupa mig i detta – jag refererar till min tidigare blogg om den häpnadsväckande dansföreställningen ”Boxman Röd” som fadern lurade iväg mig på vid ett annat tillfälle. https://pux65.files.wordpress.com/2010/10/hc3b6sten-09-141.jpg2008/03/771812

Hå, hå, ja, ja. Det var trevligt i alla fall, för jag tycker om operan. Och fadern. Och då kan man också stå ut med lite svårsmält koreografi.

Kattan försvann i tisdags. Vi började inte oroa oss förrän på onsdags kvällen. Lite sådär i smyg bara. Är hon borta? När sågs hon senast? Någon som minns?

Så kom torsdagen. Ingen katt som jamade och ville in när väckarklockan ringde. Ingen katt kom galopperandes på trottaren när jag körde uppför Vikbogatan.

Nu började även d.ä och d.y jaga upp sig. VAR ÄR HON? Vi skaffar ingen ny katt… Hon kanske har blivit ledsen och rymt. Känner sig ratad… Vi som ÄLSKAR Bamse.

Ingen Bamse på fredag morgon.

På fredag eftermiddag gick sönerna till grannarna för att förhöra sig om de sett henne. Det hade de inte, men de drog sig till minnes att de ställt undan sina trädgårdsmöbler i början av veckan. De tog med sig sönerna upp till friggeboden och låste upp. Och jajamensan, där var hon. Mjauuuuu, huuuungrig!!!

Hösten -09 (14).JPG

Ordningen återställd. Lugnet hägrar.

Fick för mig att gå till frisören idag. Har tänkt på det länge, men det har liksom inte blivit av. Men nu fick jag tummen ur. Gick ner till turken. Tror att han är iranier egentligen, men av någon anledningen går han under namnet turken här hemma. Han är grym på att klippa page i alla fall. Och d.ä är också väldigt förtjust i hur han klipper. Att han är brottsligt billig gör ju inte saken sämre direkt. 180:- för damklippning. 150:- om man bara skall toppa.

Han tyckte att jag skulle göra inpackning lite oftare. ”Lite oftare”… hmm… hur ofta menar du? frågade jag. Ja, åtminstone två gånger i månaden, svarade han. ! …oj då…. två gånger i månaden? Hmmm. Ja. Jo, då behöver jag nog göra det liiiiite oftare.

Medan vi stod vid kassan påpekade han med en övertydlig nick mot min panna att han är väldigt bra på ögonbryn också. Säkert. Antagligen gör han den där trådgrejen som K plågade mig med förra året och det vette sjutton om jag törs utsätta mig för igen.

Men kanske. Ögonbrynen er ut som piasavakvastar igen och det är inte snyggt.

I kväll skall jag på dammiddag och det hade ju varit kul att ha piasavakvastarna i trim. Men så mycket uppiffning på en dag pallar jag inte med. Jag får försöka leda bort uppmärksamheten från dem med lite smink och finkläder.

I morgon kanske vi åker iväg och skaffar katt. Nu när gammalkattan är tillbaka och alldeles uppenbarligen inte hade rymt hemifrån pga att hon kände sig utstött så är det fritt fram för kattunge igen. Jag har hittat en jag vill ha – kolla den där lilla sötnosen längst till vänster.

katt.jpg

Jag skulle vilja vara med i fackeltåget mot våld som går av stapeln i kväll. Det kommer ett fackeltåg från Majorna som möter upp med folket i Länsmansgården och så går de gemensamt. En fin och bra manifestation!

Jag tände ljus i mina fönster igår kväll för att visa att mitt engagemang mot våldet här på ön. Jag hoppas att många kommer att delta i fackeltåget.

Jag önskar er en skön lördag mina vänner. Var rädda om varandra.

Kommentera

