Carl Bildt kunde lära sig ett och annat…

..av mig. Känner mig ibland som alla ömma tårs och sköra egons morsa och fredsmäklare. Men det är väl så alla känner som är med i en styrelse i en fotbollsförening.

CarlXBildt_320_1211280160_1211280174.jpg

Det är alltid några härvor som skall nystas i, några försmådda välgörare och en och annan skitförbannad rättshaverist som rör upp stämningen. ”Jag får aldrig…” ”Ingen sa….” ”Såhär har vi minsann alltid….” Bla, bla, bla, bla, BLAAAA!

Nu har den sagt och hon hört och då skall och han bara och då minsann och aldrig i livet!

S.P.F. – eller som man säger: Shit pommes frites.

Så jag pratar och pratar och pratar och pratar. Och lyssnar lite. Men mest pratar. De har ju så sällan fattat någonting rätt, och då får man jädrar i mig mala på för att få in den rätta informationen i de tjurskalliga skallarna.

Att bli förälder är väldigt personlighetsutvecklande. Men frågan är om inte steget att bli styrelseledamot är större ändå…

Att bli styrelseledamot i en fotbollsförening är som att få en intensivkurs i krishantering, medling, beslutsfattande och allmän utryckning i kraftigt motlut.

Sedan är det ju förstås kul också!

Alla fina ungarna, de trevliga tränarna och sköningarna i styrelsen. Vilket gäng. …vilket gäng… Ja herre Gud min skapare. Vilket gäng! Det är socialt också för man träffar andra idrottsklubbar och föreningar som har med fotboll att göra.

Jag håller på med en almanacka till klubben. Det är kul. En gammal polare som jobbar på tryckeri skall fixa trycket och han lämnade själva projektet till en kollega som visade sig vara nära vännens lilla kusin. Lilla kusinen har jag förstås inte sett på år och da´r och det var rena gissningen att det var hon. Namnet verkade bekant. Lilla kusinen är förstås inte liten längre. Eller det kanske hon är, men hon är inte så ung nu som hon var då hon var barn. Hon måste rimligtvis vara vuxen nu. Sådana sammanträffande är ju en krydda i vardagen.

Nu känner jag mig trygg med att min almanacka blir väl omhändertagen och att jag får all den hjälp jag behöver på vägen.

I morgon skall jag på styrelsekurs och det skall bli intressant. Jag har nämligen ingen aning om hur arbetet i en styrelse skall gå till. Vi har för det mesta inte tid att ägna oss så mycket åt det, för vi har alltid någon eld att släcka. Om vi alls lyckas få till ett möte…

På nästa möte kommer jag förstås att vara alldeles omöjlig att ha att göra med då jag skall tvinga alla att jobba efter mina nyvunna lärdomar. Bäva månde styrelsen… Som om de inte redan bävade. Ha, ha, haaa!

När jag suttit ett år eller två i styrelsen kommer jag att vara mogen för lite större uppdrag – samförstånd mellan alliansen och miljöpartiet, fred i mellanöstern eller något annat i den stilen. Carl – om du läser detta – du är välkommen att ringa mig om du behöver hjälp.

😉

Godnatt.

5 thoughts on “Carl Bildt kunde lära sig ett och annat…

  1. Bloggaren Magnus skriver:

    Och var kom CB in i bilden? Fotboll utgör knappast hans största intressen.http://carlbildt.wordpress.com/

  2. Pux skriver:

    Nej, det vara snarare som medlare jag kände mig lierad med honom. Tror inte heller att han är fotbollsintresserad, men vad vet jag. Det kanske han är?

  3. Bloggaren Magnus skriver:

    Då förstår jag. Han är inte fotbollsintresserad det minsta. Minns när han som statsminister inte hade koll på att Ssverige tagit brons i fotbolls-VM och Bengt Westerberg (dåvarande vice statsminsister) fick åka till ARN och ta emot fotbollslandslaget.

  4. ch skriver:

    det är då inget fel på ambitionsnivån. När det gäller att mäkla fred i mellanöstern så tror jag du kan börja genast då aktörerna inte lyckats vidare bra efter 10 års medlande.//pa

  5. Pux skriver:

    ch – Närå, ambitionsnivån är på topp. Jag ska börja nysta i den där mellanöstern-härvan så snart det lugnar ner sig lite här på hemmafronten ;-)Välkommen hem förresten!

Kommentera

