Bös med äcklig hund i parken

D.ä är alldeles uppriven efter dagens träningspass. Vi hade just konstaterat att det blir svårt att fortsätta med den sena (18-19.30) träningstiden pga höstens allt mörkare kvällar. Strax innan nedjoggning och stretching drog jag och några andra föräldrar oss bort till parkeringen för att söka lite värme i våra bilar. Vi satt där då killarna kom tillbaka. Ljudnivån var annorlunda, liksom uppjagad, och jag gick bort till dem.

Sonen berättade med skärrad röst att två unga män med äcklig hund hade tilltalat dem. Bett dem lägga av. Men inte på något vänligt sätt. Sedan gav sig den ene av dem på en av tränarna. Sa till honom att ”ge fan i att glo på mig din jäv..a ho..a!” och lite mer i den vägen. Sedan gick han till fysiskt angrepp och gav tränaren ett slag i ansiktet!

Killarna – 11-åringarna – var rädda. Tränaren var lugn men nog såg jag en glimt av rädsla i hans blick. Det måste vara fruktansvärt obehagligt att bli anfallen av en uppenbart påverkad person med en lika påverkad polare med  äcklig hund och dessutom ha alla dessa 11-åringar att tänka på.

Som väl var hände inget mer. Böset gav sig av och tränaren och killarna fick gå tillbaka till klubbstugan i fred.

Sonen kunde inte släppa det. Vi ringde polisen då vi kom hem och han fick själv berätta vad som hänt. Själv satt jag ju i bilen så jag hade inte sett någonting. Polisen tog anmälan på allvar och sonen kände sig något lugnare efter samtalet.

Han deklarerade sedan att han nog skall bli polis. Hon lät så lugn, sa han. Tydligen något som imponerade. Enda kruxet är att han vill gå it-gymnasium också. Kan man det om man skall bli polis?

Jag svarade att det säkert är en stor fördel med it-gymnasium när man skall bli polis. Detta svar  tillfredsställde sonen. Men han kommer säkert att luska vidare i ärendet för att vara på den säkra sidan.

Just nu sitter sönerna och maken och ser på sporten. Det har nog en lugnande inverkan på dem. Även d.y blev lite skärrad av d.ä:s upplevelser och ville inte gå ner på nedervåningen själv.

Så nu måste jag också gå ner. Vi får ligga hos varsitt barn tills de somnar i kväll. Lite läskigt var det allt.

Godnatt.

 

Kommentera

