Ett nickmål av Sparven

All ilska, irritation och anspänning denna vecka bjudit på har sänkt mig totalt. Men så finns tack och lov ljuspunkter i mörkret. Fotboll.

D.ä spelade match ute på Hönö idag och bara att vistas ute i arkepelagen är bra för själen. Och att spela mot Hönö är alltid riktigt kul för de är bra, deras tränare är trevliga och där finns alltid kaffe och chokladbollar. Matchen böljade fram och tillbaka och i första halvlek satte Hönö ett mål. De gröna hjältarna slet som galärslavar och chanser att kvittera saknades inte. Men Hönös målvakt var alldeles omöjlig.

I andra halvlek fortsatte de gröna att pressa på men det såg mörkt ut. När blott tio minuter återstod fick så till sist Sparven in ett riktigt snyggt nickmål och glädjen var total! Sparven log med hela ansiktet, lagkamraterna, tränarna och vi i hejarklacken likaså. Det var skönt. De gröna har haft det motigt ett tag och ytterligare en förlust hade nog svidit illa. Oavgjort kändes alldeles avgjort som en seger.

Själv kände jag hur axlarna sjönk ner några decimeter och hur det återigen gick att dra ner syre ända längst ner i lungorna. För första gången på länge.

Att vara fotbollsmorsa är rena terapin för mig. Det ger mig tillfälle att skratta, gråta, skrika, hoppas, peppa, krama, vårda, dämpa, skämta och att vara del av en gemenskap.

Jag känner hur molnen som förmörkat mitt sinne börjar skingras. Plötsligt inser jag att det enda som saknas mig är lite sömn, en mer objektiv syn på de problem som tynger mig och förmodligen en rejäl löprunda.

Tänk vad ett nickmål i rätt ögonblick ändå kan vara betydelsefullt.

DSC_0024.JPG

Kommentera

