Det är ingen idé

Är en aning bitter idag. Uppgiven. Trött. Resignerad och desillusionerad och rent ut sagt förbannad. Är folk dumma i huvudet eller?

…suck…

Kände igår när jag satt och rösträknade att jag blev irriterad på de som röstat blankt också. De tar sig till en vallokal och går igenom hela proceduren med att ta valsedel, valkuvert, gå bakom skärmen, bli avprickade, bokförda och får sina 1-3 röster nedlagda i respektive hål HELT UTAN NÅGON AVSIKT ATT SÄGA NÅGONTING ALLS?

Jag har förstått att det skall tolkas som ”jag är missnöjd med alla partier som finns, så det så!” men då kan de ju lika gärna stanna hemma och tänka den tanken då. En blankröst är precis lika meningsfull som en utebliven.

Eller nej just det… Blankrösterna räknas ju och bidrar däremd till statistiken över valdeltagandet. MEN DU HAR JU INTE GJORT NÅGOT VAL OM DU RÖSTAR BLANKT. Meningslöst…

OM man vill göra en markering mot något så gör då det! Rösta på något parti – vilket som helst – så får i alla fall det partiet en röst mer än det parti du helst av allt inte vill stödja. Till exempel – om du är emot SverigeDemokraterna – och det är du förmodligen även om du tycker att alla andra partier också är kassa, ta då och rösta på Fi, KD, V eller center´n… något annat parti som du inte tycker fullt lika illa om som SD. Det måste ju ändå för Guds skull finnas någon gradskillnad i hur värdelösa du tycker att partierna är. Då blir din värdelösa blankröst helt plötsligt värd någonting. Alldeles oavsett vad du tycker om de existerande partierna så är det något, eller några av dem, som skall leda det här landet efter valet.

Det kanske hade varit mer berättigat att skälla på de som faktiskt röstade på SD än att hacka på er som röstade blankt – men det känns så meningslöst. Är man så förbannat dum att man röstar på ett parti som haft samröre med vit makt så vet jag inte vad jag skall argumentera med. De tycker väl att dumhet är en dygd och att människoförakt är en charmig egenskap. Och att de inte önskar en bättre värld och en ljusare framtid är ju helt uppenbart. Så jag besparar mig besväret.

Vi hörs en annan, lite mindre bitter, dag.

 

One thought on “Det är ingen idé

  1. Har ny blogg. skriver:

    Tumme.

Kommentera

