Val i sikte!

Det är förstås alldeles oundvikligt. Jag måste skriva en valblogg.

whale.jpg

Så här  i mellersta medelålder´n har man ju hunnit med ett par val så det borde sitta i ryggmärgen. Åsikterna borde sitta som gjutna och valet i princip vara en bagatell. Jag är ju 45 år! Hur många val har jag deltagit i hittills egentligen… Fler än jag inte deltagit i under min levnad i alla fall.

Men jag har inget parti i ryggmärgen. Inga fasta övertygelser eller agiterande slagord att slänga ur mig. Jag tycker helt enkelt att det är svårt att välja. Och väldigt ansvarstyngt. Det går inte att bara rycka till sig en valsedel lite hipp som happ och trycka ner den i kuvertet. Det gäller ju livet! Mitt och mina barns liv. Och ditt. Och makens och alla andras som bor och lever i det här landet. Mitt val av valsedel kan komma att påverka allt i vårt samhälle.

Det är värt att tänka på.

Min pappa (hej pappa) är min privata valturne alldeles på egen hand. Vi har inte haft ett enda samtal den senaste tiden där inte åtminstone 75% av tiden ägnats åt att hissa eller dissa någon politiker eller något partis utspel. Och om detta är allvarligt för mig så är det faktor 100 på pappas engagemang.

Jag berättade för honom att jag gjorde ett sån´t där valtest (svenska dagbladets) häromdagen och att det resulterade i att Lars Ohly helt plötsligt dök upp som gubben i lådan i min datorskärm. Shit – jag höll på att få slag vid hans ”Hej, hej! Vad kul att du är vänsterpartist!”

Pappa höll också på att få slag när jag berättade det.

Min analys av Ohlys uppdykande i min dator är att jag var en aning för positiv till 6 timmars arbetsdag, inget medlemskap i NATO samt nedläggningen av kunga-huset. Eller så är jag helt enkelt kommunist…

Men det tror jag inte.

Jag har lyssnat igenom ekots partiledarutfrågningar och lyckas hitta något att sympatisera med hos nästan alla. Men så är jag ju väldigt konfliktobenägen och vill gärna se det goda hos alla människor.

Jimmy Åkesson har jag inte hört. Hittade inte honom. Jag vet att jag inte kommer att rösta på SD för jag har inget emot att vi tar emot invandrare i det här landet. Jag tycker dessutom att det känns lite oschysst att börja skicka iväg de som redan kommit hit. Inte heller vet jag vad det är de menar med att ”bevara svenskheten”. Vad är ”svenskheten”? Kanelbullar och mjölk? Sill och potatis? Blond och blåögd? Den blomstertid nu kommer i kyrkan på skolavslutningarna? Volvo?

Eller är det språket han menar? Jag får väl kolla upp det där. Jimmy Åkesson skulle vara på  P1 idag kl. 17 så jag får väl gå in och lyssna på honom. Kanske fattar jag då vad han menar.

Jag kommer inte att rösta på KD heller. Det är inget fel på Göran, men jag ställer inte upp på deras värderingar heller. Det är lite för mycket snack om familjen – bestående av en mamma, en pappa och x antal barn – som den enda rätta formen att leva i. Eftersom jag inte heller är kristen så är inte heller de frågorna överst på min dagordning.

Det är i alla fall tre partier som har gått bort…

På det andra testet jag gjorde på nätet (valkompassen) så blev jag preciiiiiiis miljöpartist. I knivskarp konkurrens med Fi.

Fi är intressant. Gudrun är ju skön. Betydligt skönare än Maria Wetterstrand, men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att Fis politik är mer angelägen än Mps. Båda är dock mer krydda än hela rätter – och till riksdagen vill jag ha en full middag. Men kanske Fi till Västra Götaland.

Hmm…. tål att tänkas på.

Riksdagsvalet. Det är viktigt med allt och viktigast av allt är att jag tar mig i kragen och gör ett vettigt val.

Och det skall jag göra nu.

Hej så länge.

3 thoughts on “Val i sikte!

  1. reneight skriver:

    Jag blev kristdemokrat på DNS test, hack i häl av moderaterna och miljöpartiet! OMG!

  2. Pux skriver:

    Det är verkligen OMG de här testerna! Jag känner mig fortfarande skakad – mer av Ohly än Fi/miljöpartiet… Det är ett kul sätt att ”bli insatt”.

  3. carl h skriver:

    Lyckades hitta din blogg paa en pensionerad dator hær paa Island (vælsigne Hrönn). Jag faar skræmselhicka över ditt sætt att skaffa dig politisk insikt!!!. Förresten — vad ær det för fel paa kærnfamiljen???. Gudrun Schyman: fi för den lede. Naturligtvis ær SD uteslutna Hörde hans diskussion med sossarnas kurdiska chef för s-kvinnorna. Hon framstod för första gaangen som mkt förnuftig o sympatisk. Betongladyn Mona , för evigt fastcementerad i graasossegænget; det ær ngt unket över dem!! Læste f.ö. Jyllandsposten i dag paa Kastrup. Danska ekonomisnillen , div professorer , vettiga politiker av alla chatteringar hyllade den svenska ek. politiken som fört Sv genom och ur den ek krisen med bravur vilket de enhælligt rekommenderade danska politiker att ta lærdom av. De konstaterade ocksaa att Dk faatt överta ledartröjan nær det gæller högsta skatter. Laat oss vara överens om att alliansen maaste faa fortsætta – de för en sund politik//pa

Kommentera

