Det är väl knappast meningen att den skall funka också?

Maken sitter och schostar över nya lap-topen som naturligtvis inte sprattlar igång bara för att han trycker på start-knappen. Det är förstås väntat att den inte skall fungera. Herre Gud! Det är ju en dator!

Tänk om det var så när man köpte ny bil. Man vrider om nyckeln och det händer… ingenting.

Så ringer man bilförsäljaren och klagar och då säger han:

– Har du prövat att vrida om nyckeln?

Då känner man sig lite förolämpad och svarar fnysande:

– Vad tror du? Klart jag har!

– Ahaaa…. ja, då kan du pröva att meckla med miffet och vrida på ratten och starta om… funkar det?

– Ja nu gick den igång.

Och så kör man sin nya bil och börjar försiktigt att glädja sig. Tills man kommer till kurvan och upptäcker att det inte går att vrida på ratten!

– HALLLÅÅÅ – service! Jag höll precis på att dö, för den här satans jävla biljävel´n har fel på ratten!

– Ahaaa… Har du provat att sparka till precis till höger om gaspedalen samtidigt som du vrider på och av nyckeln?

– .. öhh… nej. Nej, det har jag inte – hur skulle jag kunna veta att jag skulle göra det? Det är det ingen som upplyst mig om?

– Så är det ofta med de här maskinerna. Prova det.

– Och om det inte fungerar då?

– Då får du ringa igen.

– … om jag överlever ja… förb.

Oj – nu verkar makens lap-top fungera alldeles perfekt och han sjunger lovsånger till den!

Så glad blir man tydligen när en nyinköpt dator gör precis det man köpt in den för att göra. Det är så oväntat och så fint på något sätt. Tron på mänskligheten och framtiden stärks igen.

Det finns ingen annan produkt vi konsumenter skulle acceptera så mycket skit ifrån som från våra datorer. Vi startar om, ringer supporten, sparkar och skriker och svär och lever rövare – men fortsätter att försöka och försöka och försöka få skiten att fungera.

Det är inte förrän man drivits till sin absolut yttersta gräns som man möjligtvis tar sin dator under armen och går tillbaka till försäljningsstället och drämmer den i disken samtidigt som man högt och tydligt deklarerar att man vill FAAAAN INTE HA DEN DÄR JÄVLA SKITDATOR´N!!!

– Nähä? Var det något fel på den eller?

-… … nej, den fungerar alldeles lysande. Perfekt. Bästa datorn jag lagt min hand på… Ge mig en annan nu. En som fungerar.

Sedan går man därifrån med en ny dator och ytterligare några tusenlappar fattigare för man tvingas förstås köpa en bättre, nyare (det har ju hänt en del sedan man köpte den där andra för flera dagar sedan…).

Men man är ändå nöjd. Ända tills man försöker få igång den…

Kommentera

