Vad väljs?

Det är valår i år och jag har just börjat fundera på vad jag skall välja. Jag skall göra några av de här val-testerna för att se vad de säger, men sedan blir det väl något helt annat i slutändan. Vid förra valet sa val-testerna att jag var centerpartist. Det kändes ju lite konstigt, men det fick mig att åtminstone lyssna lite extra på Maud. Och banne mig om jag inte tyckte att hon lät en aning förnuftigare plötsligt än jag tyckt innan…

En kollega testade att svara ”vet ej” på alla frågorna i ett val-test och då blev han sosse. Jag trodde stenhårt att han skulle bli sverige-demokrat, för jag har fått för mig att de inte vet så mycket. Och det är kanske sant  – att de som väljer sd inte vet så mycket, men partiet kan ju stå för en massa saker ändå. Och det känns ju inte så bra att tänka så, att ett parti som har en massa åsikter blir inröstade av en massa människor som inget vet. Då vet de ju inte vad de röstat på.

Jag vet att jag inte ska rösta på sverige-demokraterna. Inte på kd heller. Det är en start. Piratpartiet går också bort – om det ens finns kvar. Fi – nej. Fast om jag skulle röstat på något av de partierna jag inte skall rösta på så hade det blivit Fi. Jag gillar Gudrun. Jag gillar Göran Hägglund också, men inte alls lika mycket. Och inte är jag kristen heller. Och deras värderingar är faktist inte något jag kan ställa mig bakom.

Piratpartiet går fetbort för det är så ointressant och sd finner jag direkt motbjudande. Det går så långt att det blir personligt och det stör mig lite. Men det kan inte hjälpas. Jag ogillar dem. Jag ogillar deras partiledare och jag ogillar att de finns överhuvud taget.

Det kommer inte att bli moderaterna heller. De är så… hur säger man… Jag vet inte, jag får scener i huvudet från 80-talet då Ulf Adelson var partiledare för dem och de gick ut och protesterade och höll stora massmöten nere på ullevi. Det är något med kostymklädda unga män i demonstationståg som skanderar ”Uffe!”  som slår an en falskklingande sträng hos mig. Men jag gillar Bildt, det gör jag faktiskt. Det är väl det där knastertorra, överlägsna sättet han har att uttrycka sig på som roar mig. Men nej.

Folkpartiet och Sossarna och Centern. Mittlinjen. Björklund, Sahlin och Maud. … Hmmm.

Välja skall jag i alla fall. Det måste man göra. Och det skall vara en riktig röst – att rösta blankt är bara löjligt, och dessutom helt meningslöst. En blankröst gör vare sig till eller från i resultatet – det är ingen skillnad från att inte rösta alls. Så varför? 

Jag tycker det är viktigt med miljö, med arbetsfrågor, med utbildning och med ett väl fungerande välfärdssamhälle. Allas rätt till allt och frihet under ansvar och fria val och nyttig mat och renare luft. Det är viktigt med frihet och framtid och närodlat, med lärartätt och lärarlett och vett och etikett och folkhälsa.

Det är bra med integration, sjukvård, allemansrätt och näringsrikt också. Och mer pengar till pensionärerna och kortare arbetsdagar och gärna sänkt pensionsålder. Och Rut och Rot. Men butler? Tja… släng in det också om det är en tjänst som efterfrågas.

Det stöts och blöts och ältas och träts och kivas och snickas och snackas och lovas och målsätts och inses och utses och avses och upprörs och berörs och utreds och avskrivs och nedskrivs och utskrivs och till sist vet jag ändå inte riktigt vad jag trodde att jag fattat att jag tyckte.

Men den 19:e vet jag. Då får något parti min röst. Det bäst lämpade partiet – såvitt jag kan avgöra i alla fall. Och mitt avgörande är nog så viktigt som någon annans. Till och med ännu viktigare. För mig.

3 thoughts on “Vad väljs?

  1. ch skriver:

    Det är lätt. Vill man ha en borgarna så röstar man (_taktik-) på KD, då de ligger sämst till. Detta när det gäller riksdagsvalet. Kommunal o landstingsval röstar man efter vad partierna uträttat under den gågna perioden.// Salomo..(hahaha)

  2. ch skriver:

    Det kanske inte är helt fel med en KD-röst i Gbg också!! Se sid 4 dagens GP; ”Odenljung”!!//pa

  3. Pux skriver:

    Okej – jag hämtar tidningen och lägger mig i badet och läser. Kommer kanske upp som en born-again-kristdemokrat. Eller inte…

Kommentera

