Naken och nästan nere

Fann mig själv ståendes på den snygga glasvågen i morse igen. Har inte haft koll på nakenvikten över helgen pga vistelsen på landet. Där finns nog också våg att tillgå, men jag litar bara på min. Mitt sköra självförtroende skulle helt slås i kras om någon våg plötsligt började visa helt felaktiga siffror. Typ… 71 eller så…

I fredags fick jag till ett träningspass (nr 17)  trots att jag verkligen, VERKLIGEN inte var sugen på´t. Det börjar bli så nu. Entusiasmen har falnat och den maniska perioden tycks vara över. MEN jag pallrade mig ut. Tvingade med d.ä – på cykel – för att få lite tempo och inspiration. Det blev dock ”bara” 4,7:an.

Det gick förstås bra och kändes fint efteråt och så men huvaligen… När infaller den där ”andra andningen” egentligen? Va?

På lördagen lämnade jag staden och ”Way out west” bakom mig och for i sällskap med d.ä ut på landet. Ridturer och kantarelljakt hägrade. Det var underbart!

Jag var kvar även på söndagen och jagade ännu fler kantareller. Och tog en rejäl ridtur på den vackre, ivrige Prinsen och det kändes som ett träningspass även om jag vägrar att räkna det som ett sådant. Jag skulle springa ”senare”…

”Senare” blev dock så himla sent att det inte blev någon träning alls och det ger mig sådan ångest att jag nästan inte kan andas! Här har jag slaviskt lufsat varannan dag sedan jag avgav detta heliga löfte till mig själv för över 30 dagar sedan, och nu på upploppet misslyckas jag… Det var tungt.

Så det var med sorg i hjärtat jag ställde mig på snyggvågen i morse. Hjärtat tog dock ett litet glädjeskutt då siffrorna visade på 68,9! Bäst hittills och faktiskt ett litet snäpp närmre 67! Hade nästan gett upp vikthetsen, men fick nu lite förnyad inspiration. Kanske kanske att jag kan gå ner några gram till (gärna 1000…) så jag kommer till 67,9 tills på lördag. Då har jag ju nått ett av mina mål i alla fall.

Skulle så ut med F&S:arna i eftermiddags för ett sista pass med dem. Kände mig fortfarande lite peppad efter morgondagens lyckade invägning men snacka om att luften gick ur mig när jag kom hem… När jag klev ur bilen hördes ett ljudligt ”pschhhhh”-ande och vänster bakdäck gick i backen som en landgående Titanic.

Hade jag varit en lite mer uttrycksfull varelse hade jag vrålat och skrikit och hoppat, men som det nu var stod jag bara och tittade på. Och kände att allt hopp var ute, ödet var emot mig och detta om något var ett tecken på att jag inte ska hålla på med vare sig löpning eller viktminskning. Hade inte bilen varit så förbannat punkterad hade jag satt mig i den och åkt ner till ”Plopp” och köpt ett ton smågodis.

Men nu var den det. Så jag gick in och lagade middag istället.

Sedan ringde jag maken och beklagade mig.

Då erbjöd han sig att komma hem i så pass god tid att jag skulle hinna till löppasset i Skatås i hans bil.

… Jaha. Och plötsligt verkade inte allt alldeles omöjligt längre. Och kanske skulle jag inte köpa ett ton smågodis i alla fall. Kanske skulle jag springa det där Midnattsloppet trots allt.

Så jag åkte upp till Skatås. Och sprang i ösregnet (Nr 18). 6,7 km. I intervaller. Inte några långa sådana, och inte alltid med någon större temposkillnad, i just mina alltså – de andra tempoväxlade märkbart, men ändå.

Och det kändes fint.

…men någon andra andning märkte jag inget av. Fick knappt någon luft alls idag faktiskt. Väldigt kvavt och trögandad luft tycker jag.

Nu är det bara onsdagsträningen och ett litet, litet nedtempopass på fredag kvar. Sedan är det vägs ände, målet för resan, mitt utopia som jag nog inte riktigt trodde att jag skulle nå fram till.

Hur det går där blir en annan visa. En klagovisa förmodligen… 😉

 

 

 

 

3 thoughts on “Naken och nästan nere

  1. Maken skriver:

    tåladmod, tålamod, andra andningen kommer…

  2. carlh skriver:

    Bli inte så förvånad över den ”goda vikten”. Att gå i skogen och plocka svamp är väl så krävande som att jogga.; dessutom får man ju ngt med sig hem. //pa

  3. Ann-Louise skriver:

    Jag blir så imponerad. Vilken kämparanda! Tänk om jag bara hade hälften.

Kommentera

