Högsta betyget hittills!

Jag måste säga det igen; bokklubb är en väldigt, väldigt trevlig klubb!

Vi hade möte i Älvängen idag och dagens litterära värdinna C bjöd på fantastiskt gott bröd, kokekaffe (med en virkad huva på knoppen på kittellocket!) och smarriga pålägg.

Hela upplägget kring vår förkovring i litteraturen är perfekt. Inga jobbiga krav på närvaro, att faktiskt ha läst boken, att kunna hitta symbolik (och förklara dessa…) eller andra djupsinnigheter. MEN det är helt okej om man nu råkar hitta symbolik, att kunna dra paraleller med ”den stora litteraturen” och att erkänna att man faktiskt förstår böcker som är lite luddiga.

En sak som är förbjuden i klubben är att bjuda på mat. Och det är nästan den bästa regeln av alla eftersom jag ju är brödoholic. Mat är gott och trevligt och så, men ett gott, färskt bröd med en god, smakrik ost och en liten tomatskiva på… Mmm, det är fantastiskt.

Vi har ju läst ”Tjuvarnas stad” av D. Benioff och jag läste ut den på ett par timmar här i söndags (när övriga familjen var på Häcken-Blåvitt-matchen) och det var länge sedan jag hade så stort utbyte av en bok. Jag gillade språket, karaktärerna, miljöbeskrivningarna, tonfallet…. rubbet! Jag gillar till och med omslaget.

Jag gav den en 5:a vilket är det högsta betyget. Det kanske var lite överdrivet, men det känns ändå rätt.

LIte lustigt att N och också gav den en 5:a. Våra litterära preferenser brukar annars vara diemetralt motsatta… Nåväl, de flesta var positiva till den och den fick 4 i totalbetyg. Jag tror  ”Berlinerpopplarna” och ”Hungerspelen” är de enda som tidigare uppnått detta höga betyg.

Nästa bok blir ”Den utstötte” av Sadie Jones. Har ingen aning vad jag skall förvänta mig av den, men ser likafullt fram emot att sätta tänderna i den.

9170017441.jpg

Vi har litterära möten var sjätte vecka ungefär, men denna gången skall vi ha en extra träff och träffas på en quiz-pub inimellan. För att förkovra vår allmänbildning förstås. Och kanske ta en öl eller tre…

….vilket ofelbart leder mig till dagens status vad gäller vikt- och motionshets.

Dagens nakenvikt landade på 69,7 trots våfflorna! Helt okej faktiskt.

  • Träningspass nr: 16
  • Sprang 4,7 km på 33 minuter med start kl. 05.35 i morse!

Nu börjar livet kännas lite normalt igen efter all aktivitet som varit i sommar – resor, grillningar, campingar, badutflykter, jobb och – nu på slutet – en jädra massa joggande!

Jag skall försöka lufsa vidare även efter midnattsloppet, men framförallt skall jag unna mig fler eftermiddagar uppkrupen i soffan med en kopp te och en fleecefilt och en riktigt bra bok. En sprakande brasa till det och fantasin är fulländad…

GBG_header.png

Nu är både jag och den här dagen väldigt, väldigt slut så med detta bjuder jag er godnatt.

Kommentera

