Mat- och fotoblogg… som ombyte!

Det har varit rätt fint väder större delen av dagen idag. D.y och jag stack ut och handlade i förmiddags, han skulle handla födelsedagspresent till d.ä och jag behövde handla lite för dagens middag. Vi behövde ramar till porträtten de lät göra i Kina också.

På eftermiddagen for maken och jag ner till Eriksberg för att se konst, men det var inställt. Snopet. Vädret var ju fint – fast det skall erkännas, det kändes ostadigt…

20100731_01.JPG

Vi fick oss en skön promenad i alla fall.

Dagens middag är helt i stil med mitt nya fitness-liv – alltså ett recept ifrån ViktVäktarnas världsreceptbok (eller vad den nu heter….) och valet föll på dagens recept för att jag fick ju med mig squashar från föräldrarna häromdagen.

Så här såg bilden ut i boken:

20100731_07.JPG

Eftersom ni ju inte har tid att vara med mig genom hela processen så har jag förberett några bilder:

20100731_11.JPG 

Alla ingredienser.

20100731_13.JPG

Hacka, riva, fräsa, röra…

20100731_15.JPG

Och – titta här! Min färdiga variant. Väldigt, väldigt god faktiskt! Även barnen gillade den. Till detta serverades citrondryck och en fräsch grönsallad. Min sqasch var lite stor (gigantisk) i förhållande till innehållet.  Jag har inte snålat med innehållet – tvärtom! – det är nästan dubbelt så mycket kalkonkött som det stod.

Eftersom jag nu fått upp ångan och kände mig inspirerad tog jag och d.y itu med Hallongrottorna vi talade om häromdagen. Jag tog ut de egenhändigt plockade hallonen ur frysen och värmde på med lite socker och potatismjöl medan d.y körde ihop själva kakdegen i matberedaren. Sedan rullade vi bollar, tryckte hål och fyllde.

Här kommer den bildsekvensen:

20100731_16.JPG

Ingredienserna.

20100731_19.JPG

ohhh skjuss in i ugnen!

20100731_22.JPG

… och det färdiga resultatet! Inte så snygga, men vääääldigt goda!

Eftersom middagen var så kalorilåg så unnade jag mig en hallongrotta till efterrätt. Och eftersom det är lördag tänker jag nu dessutom unna mig ett glas vin. Maken – som mumlade något om shots med sambuca och tabasco igår natt – vill inte skåla med mig. Hmmm… undrar varför…

Nåja, det var nog allt för idag. I morgon återfaller jag nog till att redovisa min nakenvikt och hur många meter jag löpt. Det här var bara ett stickspår.

Skål på er vänner.

2 thoughts on “Mat- och fotoblogg… som ombyte!

  1. Pux skriver:

    …hoppsan! Kommentaren som låg här försvann… hmmm.

  2. ch skriver:

    Om hallongrottor är vi många som tycker. mmmmmmmmmmmpa

Kommentera

