Micro-semester

i skritt.jpg

Maken, sönerna, svägerskan och kusinerna skulle åka upp till mina föräldrar idag, för den yngsta kusinen ville rida. Och så skulle de kanske bada lite också… Och bara vara liksom.

Vädret såg ut att skulla bli bra också.

….och min arbetslust – redan obefintlig – gick upp i rök. Poff!

Det fick bli en micro-semester för att ladda batterierna helt enkelt.

Vi drog iväg vid tio-tiden. Tog en kopp kaffe hos föräldrarna och gick sedan ner till hästarna – Prins och Molda. Drottning, som den tredje hästen heter, är sjukskriven för tillfället. Ont i fötterna. En sveda-och-värk-kärring helt enkelt. Hon såg lite ledsen ut där hon stod kvar ensam i hagen.

Vi lät barnen rida runt i paddocken först. Sedan red jag och svägerskan ut en liten sväng. Åhh, det var underbart. Det var första gången jag red Prins, för jag har inte riktigt vågat förut.

Han gick fint. Och lydigt. Och jag blev kär.

Nu måste jag snart upp igen och ta en ordentlig tur. Ohhh vad jag längtar!

Efter ridturen gick vi ner på bryggan och tog ett dopp. Det var lite kallt i vinden, men vattnet var häpnadsväckande okej. Inte alls så kallt som man skulle kunnat tro om man sett mig stå där och tveka i hundra år innan det föga graciösa svanhoppet. En av mina principer i livet är att man inte får gå ner på en brygga i badkläder och sedan inte bada… Det finns dagar när jag blir så trött på mig själv och mina principer.

Men det var väldigt skönt. Särskilt efteråt…

Sedan middag och inpackande av mammas och pappas potatis, morötter, rödbetor och squash innan återfärden till sta´n. Moderna hade dessutom vänligheten att ge mig en ny kokbok – Viktväktarnas världsmat. I den hittade jag ett jättebra recept på squash i ugnen med kalkon. Det skall jag testa i helgen.

I morgon är det en vanlig arbetsdag igen. Och träningsdag. Får se om jag fixar 6 km… Håll tummarna.

 

4 thoughts on “Micro-semester

  1. ch skriver:

    Drottning är verkligen ingen ”sveda värk o bränn-käring”!!! Hon har sprungit töltat o galopperat med en 90 kg tung gubbe i mer än tolv år. Nu skall hon få glädja sig åt att få en ny prins eller i bästa fall en prinsessa, sedan är hon pensionerad och får beta på de vackra ängarna nere vid sjön i lugn o så det så!//pa

  2. Pux skriver:

    Pappa – sveda- & värkkärringar är inte heller några lata, slappa kärringar! Det är ofta kvinnor som arbetat hela livet och sedan inte tas på allvar av sjukvården utan snarast behandlas nedlåtande och får nedlåtande tillmälen.Jag tycker att Drottningen är en riktig hjälte och hon har all heder av att ha burit runt på dig, mig och alla andra i klanen.Oh ja – hoppas det blir en prinsessa! Vad skall hon heta då? Madde?

  3. chj skriver:

    ”Sessan förstås.(även om det kommer att stå Princessa i födelseattesten) Sedan har jag ju nästan ”The Royal Family”. Det är bara King som saknas. Blir det en King så fattas Prinsessan men det kanske löser sig med tiden. Var fick du Madde ifrån??//pa

  4. Pux skriver:

    Sessan – Prinsessan – Madde – Madeleine… du vet? Inte hon som gifte sig utan hon den andra. Ska inte du som är rojalist ha koll på det här gänget? 😉

Kommentera

