67 kg och 10 km om 37 dagar

Idag började jag mitt nya fitness-liv! Det känns  stort. Det skulle egentligen ha påbörjats redan i söndags, men jag vet inte riktigt… Det blev inte så.

Sedan kom måndagen och jag började att jobba, och det var så chockartat att jag var tvungen att slappna av med ett glas vin den kvällen. På tisdag kväll hyrde vi filmer och hade filmfrossa ty barnen var borta och då får man ju passa på. I går kväll var S här, och då vart det grillovino igen. Mmmm ljuvlig havskatt, chilisås och krispig sallad. Jordgubbar till efterrätt. Efter en sådan måltid kan man ju inte påbörja någonting, i alla fall inte ett nytt fitnessliv.

Så idag. Mycket motiverad redan från start!

Jag har aldrig bantat förr, så det ser jag fram emot. Min vana trogen skippar jag all vetenskaplig fakta i ämnet och hittar på själv, men ännu har jag inte kommit längre än att köpa en våg. En svart glashistoria som faktiskt är riktigt snygg. Mitt livs första våg!

Väl hemma visade jag maken och han vart mäkta imponerad. Och lite stött, för när han ville ha en våg, då blev det minsann inget med det. Tydligen mitt fel. Inget jag minns. Och tänk så konstigt att han brydde sig, det föll mig aldrig in att ens ta upp frågan med honom om huruvida vi skulle ha en badrumsvåg eller inte. Så olika det kan vara.

I alla fall påstår denna svarta glashistoria att jag väger 71,2 kg och det är nog inte bra. 67 låter bättre. När maken skulle äntra vågen började han plocka av sig kläderna – sådant fusk nedlät inte jag mig till. Denna gången. Fortsättningsvis kommer jag dock att redovisa nakenvikt. Innan frukost… Kanske kommer jag att se resultat redan i morgon m.a.o!

När invägningen var nogsamt noterad bytte jag om till löparkläderna. Dags för första passet på evinnerliga tider. Eftersom jag inte tar till mig någon vettig fakta här heller, och ingen heller åtagit sig att vara min personliga coach, så tog jag med mig sönernas tidtagarur ut för att få en lite mer seriös vinkel på rundan. Jag hittade på ett pass under resans gång.

  • Träningspass 1: 
  • Löpning 10 minuter
  • Gå 2 minuter
  • Löpning 8 minuter
  • Gå 2 minuter
  • Löpning: 9 minuter
  • Gå 1 minut
  • Löpning: 4 minuter.

Tack vare eminenta eniro vet jag nu att sträckan jag tillryggalade på detta sätt är 4.712 m. ÖVER 4 KM!!! NÄSTAN 5!!!

Det gick mycket bättre än förväntat, och även om jag blev ordentligt svettig så var jag inte spyfärdig när jag kom hem.

Tryckte i mig två grillade choritzos med stark senap till middag, drack kallt kranvatten med is till (trots att maken satt och läskade mig med Miller…). Åt några m till efterrätt och det var väl inte så bra. Men gott.

Ahhh, nu känns det fint.

Planen är att träna varannan dag, men redan nu ser jag att det blir svårt. I morgon eftermiddag skall vi ut till Böttö vilket innebär att  jag är där på lördagen. Vet ni hur stort Böttö är? Låt mig säga så här – skall man springa ett par kilometer på denna lilla grynna så blir det ca 100 varv. Men kanske att jag kan simma runt? Läskit om jag möter Stena-båten förstås…

Nåväl. Något dyker väl upp. Jag lovar att berätta vad.

2693590074_44125b8403.jpg

Nu är det filmtajm igen. Bröllopsfotografen. Känner hur det rycker i smilbanden redan.

Vi hörs!

Kommentera

