Sociala och osociala medier

Det är mycket snack om ”sociala medier”. Personligen är jag ”för”, fast jag vet inte riktigt hur eller varför… Det är lite ovant för jag brukar annars mest vara ”emot”.

Jag röstade nej till kärnkraft. Fast det var på ett högst ogilitigt skolval när jag gick i nian – men det var allvarligt menat  från min sida. På mitt kavajslag satt en gulröd ”Kärnkraft – Nej Tack”-knapp. Kavajen var en stor, lång, svart variant som bars som jacka.Med axelvaddar.  Ärmarna var uppkavlade och förmodligen bar jag en långärmad t-shirt under. Troligen ceris. Kan ha varit ”mintgrön” också…. Huva!

EU röstade jag ”Nej” till. Eller var det EG? Europeiska Gemenskapen eller Europeiska Unionen… Oavsett vilket så ville jag inte vara med. Min farmor tyckte också att det var en dum idé, och jag minns att jag tänkte att hon var rätt skärpt och påläst för att vara 90 år. Nu i efterhand tror jag att hon kanske mest var lite konservativ. Men vad vet jag…

Euro? – Nej tack.

Jag är helt enkelt väldigt osocial för det mesta.

Men – jag gillar sociala medier. Tror jag… Kanske för att det gör det så lätt att säga t.ex ”nej” i tid och otid.

I september är det riksdagsval igen. Alla partiledare har en egen facebook-sida. Minst en! Och alla partiledare twittrar. Och jag, jag tycker att det är ett väldigt bra sätt att ta reda på vad de vill och tycker. Och jag får en känsla av att kunna påverka om jag skriver en kommentar på deras sidor.

Det är väldigt lätt att råka bli totalt asocial när man ägnar alltför mycken tid åt sociala medier. Det är en av nackdelarna…

Nu skall mina barn äta kvällsmat och jag skall gå och sätta mig med dem. Snacka om helgen som gått och om vad som skall hända i veckan. Sociala medier må vara hur sociala som helst – men att sitta tillsammans och prata ”på riktigt” är fortfarande det allra bästa sättet att umgås på.

Tjingeling!

Kommentera

