Kejsaren av kina tycker inte om te…

… men kaffe gillar han.

Pratade med vännerna i kina häromdagen. Vi skall ta med några skandinaviska förnödenheter som saknas i fjärran östern – kan ni gissa vad?

Just det – te. Svart te. Med rabarber & grädde-smak. Mitt favvote. Tydligen gillar kejsaren av kina inte det, för det finns inte där. Det kanske är lika svenskt som köttbullar och Ingemar Stenmark – fast jag har aldrig tänkt på det så. Vidare önskade de sig kakao. Hmmm… hur gör man kärleksmums i Kina utan kakao? Eller… åh, hemska tanke! …gör de inte kärleksmums i Kina? Vad serveras då på fikaborden vid fotbollsplanerna?

the_imperial_portrait_of_emperor_jiaqing.jpg

…fotbollsplanerna… . Undrar om kejsaren av Kina gillar fotboll? Det är nog mer tai chi, shaolin-krigare och ping-pong där. Och då behövs ju inga kärleksmums.

Som nr tre på listan av förnödenheter står Hallon-lakrits-skallar. Det är många som inte gillar dem, så där är kejsaren av Kina i gott sällskap. Jag vet inte om vännerna i Kina verkligen önskar sig sådana skallar, men hade jag bott där så hade jag definitivt gjort det.

Idag satt jag och jobbade över på firman en stund. Golven där skulle polishas så jag var strikt förmanad att ha en dialog med utförarna så att jag inte skulle råka sabba deras arbete. Det blev lite bökigt – för jag fick nästan omedelbart klaustrofobi. Golvet – som ligger mellan min plats och utgången – skulle polishas två gånger och torka en halvtimme efter varje gång. Då jag anade att de börjat gick jag ner mot golvgränsen och tjoade på en av gubbarna, han kom och hejade. Jag förklarade att jag ville gå klockan halv sju och då nickade han och sa: Två gånger. Halv åtta.

Nej, sa jag. Jag måste gå halv sju. Okej?

Okej. Halv åtta. Svarade han. Och pekade på sin armbandsklocka.

Halv sju! Jag kan inte stanna till halv åtta. Möjligen till kl. sju, men inte längre. Jag har ett sjukt barn hemma, jag måste hem. Klockan sju. Eller ännu hellre halv sju… Okej? Jag pekade på urtavlan på min klocka jag också – fast jag visste inte riktigt hur jag skulle på peka på ”halv sju”

Han tittade på mig och log. Och gick. Jaha tänkte jag. Och gick åt andra hållet.

Klockan halv sju reste jag mig från min plats. Jag stängde ner min dator och tog min jacka och gick över det plaskeblöta golvet ner mot utgången. Jag hade ingen aning om om golvet vara polishat eller bara dränkt sådär i största allmänhet. Polish-gubbarna satt och fikade. De såg helt lugna ut när de sa ”hejdå, hejdå!” till mig, så förmodligen sabbade jag ingenting. Kanske satt de och väntade på att jag skulle gå…

Kanske kommer jag att se mina fotspår i morgon när jag stämplat in… Då har jag i alla fall lämnat någon sorts avtryck någonstans.

I morgon är det cirkus på d.y:s skola. Han skall vara cirkusdirektör och det skulle jag allt bra gärna vilja se! Men… jag tror att jag skall försöka göra klart det där som jag inte blev klar med idag, så det  blir nog min mamma och en av mina brorsöner som får gå på den uppvisningen. Om jag inte får ångest och susar dit i alla fall.

Jag gråter alltid när mina barn uppträder. Det spelar ingen roll om de spelar glada troll i en skogsglänta, Staffan Stolledräng eller är cirkusdirektörer – jag gråter. Det är så knasigt så oftast börjar jag att skratta också – vilket måste få mig att framstå som till och med knäppare än jag är.

När de utövar sporter gråter jag i alla fall inte. Oftast inte i alla fall…. Tur det, för annars hade jag väl fått skavsår i tårkanalerna, så mycket matcher som spelas i den här barnaskaran.

Nu skall jag koka mig en kopp te. Minns ni leken med kejsaren av Kina som inte tycker om te? Men kaffe…

Han tycker inte om tårta – men kakor gillar han.

Han tycker inte om sprit – men vin, det gillar han… ja, och så vidare, och så vidare.

2 thoughts on “Kejsaren av kina tycker inte om te…

  1. Ingeborg skriver:

    Det är en av saker jag saknar mest; svenskt godis. Och favoriten är förstås hallon-lakritsgodisar!!

  2. Pux skriver:

    Du har så god smak! Skallarna är på väg.

Kommentera

