Får det lov att vara en kopp kaffe?

Det var kulmen på en längre tids hårt pressat tidsschema denna helgen. I LIF var det föreningsdomarutbildning i fredags – på mitt initiativ, så jag får skylla mig själv – och på lördagen var det LIF:s årliga föreningsdag med skojmatcher, grill, café, tävlingar, klubbshop och allmänt trevligt umgänge över laggränserna. Paralellet med LIF:s dag så hade vi lovat bort oss till kvilletorget för att i LIF:s namn sälja fika där också.

Jag var så stressad att jag slutade äta redan i torsdags. Blev smått illamående bara av att tänka på mat, så jag la ner det. Det gör inte så mycket, jag har den typen av fysik som tillåter mig att leva på kaffe och mackor några dagar i taget när omständigheterna kräver så. Det funkar till och med bättre.

På föreningsdomarkursen – som pågick ca 1,5 timmar – kom de som deltog från vårt p96-lag ca en halvtimme försent. Detta trots att jag uppmanat på deras hemsida att de skulle vara på plats en kvart innan… Det var ju ändå fredag kväll, och då vill ju allahem tidigt. Helst.

När de kom insläntrande var deras första fråga när de skulle få betalt. ! De undrade för jag har sagt till tränare innan att om vi har ungdomar i klubben som ställer upp och dömer för våra smålag så kan man kanske ge dem en 50-lapp för jobbet. Under förutsättning att någon ber om deras hjälp…

Med på kursen var tränarna för p01 och f02-03. Jag tror ingen av dem blev särskilt sugna på att anlita någon av dessa extremt sena p96-or. Inte nog med att de sinkade oss allihop, de började dessutom klaga på att de hade bråttom iväg en stund in i kursen. Det var flickor som skulle träffas och det ena med det fjärde.

Inte direkt smarta killar – om deras förhoppning var att bli anlitade som föreningsdomare framöver. Men de kommer att få fler chanser. Frågan är om de är smarta nog att ta dem.

Det var en flicka från vårt f96-97-lag med på kursen också. Om hon vill döma får hon alldeles säkert chansen. Och de andra ungdomarna som var där.

Hela lördagen försvann i ett töcken av hysterisk stress, men jag tror det gick bra. Några av de vuxna gnällde förstås över dålig information, att det var rörigt och att de inte gillade spelschemat o.s.v, men barnen verkar ha haft kul.

Det finns förstås fog för kritik för tillställningen. Det finns minst tusen saker vi kunde – och borde – gjort bättre. Vi skall försöka med det till nästa gång. Oavsett vad våra kritiker tror, så är vår ambition att ALLA skall ha trevligt. Att alla skall trivas och ha en trevlig dag i sann Lundby-anda.

I dag orkade jag inte ens ha mobiltelefonen på.

Efter frukosten lät vi barnen packa ihop diverse gamla leksaker och böcker i bilen, slängde in camping-bordet och drog till loppisen i majorna. Vi ställde upp oss bredvid polarens mamma och lät ungarna sköta sin försäljning medan vi turades om att strosa runt, snacka med folk och surpla kaffe. Härligt, folkligt, typiskt majorna-aktigt och precis vad min överhettade hjärna behövde såhär en söndag i maj.

Summeringen av dagen blev att ena sonen gick plus minus noll ungefär, och den andra gick ca +100:- Antalet kassar hem var nästan exakt samma som på ditfärden. Fast i de  hemvändande kassarna fanns en helt galen mängd med Kalle-anka-pocketar, några porslinsfiguerer och en alldeles ohyggligt ful milleniumljusstake i gips och sprayad guld… Och nära-nog nya grässkor till båda sönerna.

Jag såg ingenting jag ville ha. Inget alls utom några koppar med kaffe och en muffins. Och det unnade jag mig.

Godnatt.

One thought on “Får det lov att vara en kopp kaffe?

  1. Ambient skriver:

    jag tar gärna en kopp, Svart och kokhett.

Kommentera

