Små luffare minsann

 August sjunger 001.jpg

När d.y och d.ä var 4 och 6 år for vi till Kroatien. Lite sådär på luffarvis – vi flög till Budapest och tog tåg därifrån ner till Split. Det var en17 timmars tågresa. I ett riktigt gammeldags tågluffartåg! Det var varmt och luktade lite unket men kändes otroligt spännande.

Från Split tog vi buss till Rogosniza för att hälsa på goda vännerna. Vi hann precis handla lite frukt och vatten innan mellan tågresan och bussresan.

Killarna hade sina små ryggsäckar med sina små grejer som de kunde leka med, men mest satt de och snackade. Med varandra och med oss. Och tittade ut. Ofta häpnade de. Alltid av helt andra orsaker än vi gissade. Barn har en så annorlunda syn på saker och ting.

Vi var hos goda vännerna i drygt en vecka innan vi for vidare. Mer tåg, mer buss och lite båt ut på öarna. Inget var förutbestämt och vi tog dagen som den kom.

Totalt sett var vi borta i 3,5 vecka. Det är mer än en evighet för så små killar. Under den sista veckan frågade den ena sonen: Mamma, skall vi aldrig åka tillbaka till vårt hus i Sverige igen?

Jag tror att han längtade hem lite då. Han hade fått nog av backpackerslivet för den gången. Eller så undrade han bara…

I sommar skall vi ut på luffen igen. I Kina.

Det var med tanke på det som jag tittade på de gamla bilderna från Kroatien och det slog mig att killarna ser så små ut. Och det var de ju också. 4 och 6 år…

August sjunger 014.jpg

5 thoughts on “Små luffare minsann

  1. Helén skriver:

    SÅ fina bilder…

  2. r18 skriver:

    Känns som igår…Jesus vad tiden går! Mackyboy låg i magen. Trots alkofritt har jag bara goda minnen fr den sommaren!

  3. Pux skriver:

    Tiden går ja… Bläddrade igenom hundratals bilder från den resan och blev alldeles nostalgisk! Alla barnen är bara pluttar – och särskilt då Mackie som ju inte ens var! Jag är lite förundrad över den där luggen jag har?! Känner inte riktigt igen mig.

  4. Miammm skriver:

    Hihi, den där ryggsäcken känns igen…. Lilla brorsdotter Anna är just nu i Australien och det väcker minnen minnsann när man läser resedagboken

  5. Pux skriver:

    Kan tro… Jag återupplevde vår resa lite när brorsonen var ute. Han jobbade i Hastings NZ och tyckte att det var värsta hålan med de märkligaste människorna. Och när man tänker tillbaka på Ross & Rose, The Dodds .. mfl så tjaa, lite udda kanske, men rara.Jag kör samma rygga igen till Kina. Den verkar outslitlig. Eller så är jag bara sjuuuukt nostalgisk.

Kommentera

