Manligt? Kvinnligt? Arv eller miljö?

D.y bjöd in 11 vänner på kalas. Film-kalas. Bara killar.

11 killar + sig själv + sin bror = 13 killar mellan 8 och 11 år… Oj.

Gästerna anlände punktligt – akademiska kvartar är uppenbarligen något som börjar senare i livet, eller så råkar just den här lilla samlingen vara mer av min kaliber, tidsfascister. 18.01 var det i alla fall 13 killar i hallen och 130 decibel. Det är möjligt att jag inte är helt sanningsenlig där… det kan ha varit 230 decibel.

D.y hade dukat fint , gjort placeringslappar, vikt servietter och plockat en bukett blommor som sedan pryddes med glitterserpentiner och ballonger.

4 minuter efter att de 13 funnit sina platser och slagit sig ner var ljudnivån alltjämt någonstans i 150-decibelläget, servietter flög omkring och det stora flertalet grabbar höll sina tallrikar upp i luften och skrek rakt ut: KAN JAG FÅÅÅÅÅÅ?! KAN JAG FÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ ÅÅÅ ÅÅÅååå?

Maken och jag löpte som gaseller med hamburgare, sallad, dressing, dricka, fler servietter, mer dricka, bytte låt på spotified och försökte uppfatta de unga gästernas önskemål genom kaoset.

August 9-års filmkalas 060.JPG

Det var alldeles galet – men faktiskt roligt också! Vid några tillfällen fick vi ryta till: HALLÅ DÄR! Du kan väl inte sitta och kasta saker på golvet unge man?! Det fattar du väl att det inte är okej huh?! Då dök det upp ett litet oroligt skimmer i de i övrigt sockerchockade, överlyckliga skrattblickarna och de böjde sig ner och plockade upp efter sig. Och dämpade sig en liten, liten stund.

Under måltiden fick de viska en låt till mig eller maken som vi gick och letade upp på spotified och sedan fick de övriga gissa vilken låt det var så fort som möjligt. Detta genomförde vi helt utan tävlan och det gick alldeles förträffligt. Enda kruxet var att några av dem blev så begistrade av musiken att de var tvugna att hoppa upp och dansa lite.

Burgare och tillbehör slank ner och flocken flyttade sig ner till tv:n. Där rådde ett behärskat kaos, så de som ville se filmen kunde faktiskt göra det.

Efter ungefär tre kvart bröt vi för tårta och ”ja må han leeeva, ja mååå han leeeva….” och det var en uppskattad paus. Glass och maränger och chokladsås och lite fyrverkeri. Grabbar gillar sån´t. Gör tjejer det?

En ur skaran kom stapplandes emot mig efter desserten och bad om kallt vatten. ”…ja mår illa… har nog ätit för mycket. socker..” kläckte han kostmedvetet ur sig innan han släpade sig ner till filmen igen och lade sig på sina polare.

Maken och jag tog en kopp kaffe och diskuterade hur det kommer sig att det är sådan enorm skillnad på en grupp bestående av killar kontra en med tjejer. Maken pekar på de rent biologiska skillnaderna som förstås finns där, men jag är ändå benägen att tro rätt mycket på miljön. Det är något med hur vi förväntar oss att killar skall vara och vilken acceptans vi har med flickors uppförande.

Hade detta varit 13 flickor så hade de gått i obs-klass allihop. Men 13 killar som skriker, brottas, kastar saker omkring sig och ”brötar” anses uppföra sig helt normalt.

Kanske är det en kombination av båda, jag vet inte. Jag tycker dock att det är väldigt härligt med det här ohämmade, ogenerade, frisinnade kaoset. Väldigt härligt och väldigt, väldigt jobbigt.

Även sönerna tillstod att nästa gång de skall ha filmkväll, då får det bli med max 3-4 kompisar. Så här mycket ståhej ger även dem huvudvärk.

Festen är över och lugnet hägrar åter över hushållet. Maken sitter nere i tv-soffan och nu skall jag dit och göra honom sällskap.

Trevlig helg!

One thought on “Manligt? Kvinnligt? Arv eller miljö?

  1. CHJ skriver:

    … bara killar – och jag blev inte bjuden…//mf

Kommentera

