Narkolepsi

Det är något med deklarationer som med omedelbar verkan försätter mig i total koma.

Jag har, helt utan ansträngning, lyckats förtränga att den skall göras, trots att jag vet att det är såååå enkeeeelt juuuuuu! Men det är det aldrig….

Nu var jag lite listig och sa till maken att; du fixar deklarationerna va, så fixar jag köket och kidsen?

Han vill ju gärna se på sporten så jag trodde nog att han skulle nappa.

Och det gjorde han. Men inte riktigt så som jag tänkt. Han hämtade in pappershögen och satte sig i köket. Så pass nära mig att narkolepsin började sätta in. Riktigt illa blev det när han började fråga om när det där med avdragen för hushållsnära tjänster infördes. Ohh… i julas? förra sommaren? Måste jag minnas?

Det var (nog) förra sommaren.

Och plötsligt landade uppdraget att skriva ut blankett skv0145 från skatteverket och plocka fram fakturor från svunna tider på mig!

För nu var det plötsligt Lærkevej och det är jag ju ändå inte intresserad av… Nähä… Jag är banne mig inte särskilt intresserad av skv0145 heller!

Men nu har jag skrivit ut blanketten i alla fall. I typ 5000 exemplar… Jag vet inte varför det blev så många – det har nog med narkolepsin att göra. Jag faller i microkoma och minns inte att jag redan tryckt på ”print”. 70 gånger. Ungefär.

Kvar på kvällens ”att-göra-lista” är fakturorna från förr. De sitter i en pärm. I kronologisk ordning. Ändå känner jag ett tungt motstånd mot att ta ner dem. Jag vill inte. Jag hatar blanketter och gamla fakturor och deklarationer och så´n skit! Säkert kommer det att saknas någon, och trots att det står samma sak på dem varje månad så måste jag ha dem rent fysiskt. Annars kan jag inte kopiera dem och skicka in dem till skatteverket och få betalt för dem.

Ändå har de säkert redan en uppsättning kopior på precis de här fakturorna. Insända av städfirman. Mina kopior blir jämförelsematerial. Tror jag.

Kanske skall jag bara gå ner och se på Lærkevej istället?

Kommentera

