Borås is the place

I alla fall om man är Boråsare.

Köpte säng på blocket till d.y i veckan. En sådan där med förvaring under. Hade tänkt att bygga en själv på köksskåp och så där, men … Jaaa, så fanns det ju färdiga. Och billiga dessutom! Det var snabb omsättning på dem dock, så det gällde att ligga i!

 

bangsund.jpg

Fick så napp på en i Äspered. Not the place to be… Om man nu inte gillar att bo mitt ute i ingenstans omgiven av skog och med en inte särskilt subtil doft av grisskit i näsborrarna.

Risken att jag skulle hamnat i Äspered om jag inte handlat en säng där är näst intill obefintlig. En del av charmen med block-handel – man får se omgivningar man aldrig hört talas om. Nu har jag det i alla fall, och har till och med varit där. Check.

Vi nappade på en säng i den något perifera trakten eftersom vi ändå hade vägarna åt det hållet – 40-årsfest i Borås!

Så från ingenstans tillbaka till civilisation – från Äspered till Borås alltså – och en skön fest. Trevliga människor. Många nya bekantskaper för jubilaren och hennes man är nyfunna vänner. Vänners vänner.

Det är väldigt roligt att träffa nya människor, och väldigt lätt att komma till tals med dem då man befinner sig i en avslappad hemmiljö med god mat och dryck.

Vi var några par från Göteborg, några från Halland, ett par från skåne, en tyska och resterande från trakten. Boråsare.

Vi pratade om fotbollsstadion. Just den personen hade bara varit där en gång för han var inte intresserad av fotboll. Tyckte mest att det var dyrt och dumt. Och det håller jag förstås med om. Fotboll är ofta både dyrt och dumt och tillskrivs alldeles för stor betydelse.

Men det är kul också.

 

3.jpg

Vi pratade om Pinocchio. Boråsarna verkar ha tagit honom till sitt hjärta och av proteststormarna finns inte ens ett eko kvar. Jag var mycket nöjd med att kunna säga att jag sett honom.

Sedan fick jag lite skamset erkänna att jag ännu inte sett (för jag skall naturligtvis…) ”La bella principessa” som da Vinci kanske (eller kanske inte) har målat och som just nu hänger i mina kvarter – nere i Eriksbergshallen.

 

3950282328.jpg

Jag pratade envist vidare om Pinocchio som jag sett, för det var ett i mina tycker mer intressant samtalsämne.

 

3447786819.jpg

Då fick jag frågan om jag sett ”Body i sjön”

Nä. ”Body”? I sjön?

– Har du inte gått på konstvandring i Borås? Sett alla skulpturerna? Bohdi?

– Öhhh.. Nej. Borde jag det?

Det visade sig att Boråsarna tyckte det var lika självklart att konstvandra i deras stad som att gå till Louvren då man är i Paris.

Jo, jag var i Louvren när jag var i Paris. Flera gånger till och med. Det var gratis inträde en stor del av året när jag jobbade som au-pair där och vi, jag och mina au-pair-kollegor, var experter på gratisnöjen. Vi var duktiga på sådana som kostade pengar också, tricket var bara att få någon att betala…

I alla fall så kände jag att jag hade en stor kulturell plump i protokollet i och med att jag inte sett någon annan skulptur i Borås än Pinocchio. Inte ens Bohdie…

Vädret våras och det lockar till utflykter. Snart blir det Borås igen. På dagtid. Med siktet inställt på skulpturer och då särskilt den i Nissan.

I dag var det kultur av mer rörligt slag på agendan. Vi såg på teater nere på Aftonstjärnan – Herrar av teater Tremen.

Det var väldigt roligt. Och väldigt trevligt. Och väckte också mer lust till små utflykter med mer eller mindre kulturella mål. Vi cyklade ner till teatern, strosade runt i den ombyggda Aftonstjärnan, skrattade mycket åt föreställningen och cyklade sedan hem via en omväg längs kajen och nyfiket spanandes på allt nybyggt.

Om ni bor i närheten vill jag varmt rekomendera att ni går och ser ”Herrar”. Det är roligt!

Inte buskis eller fars-roligt, utan bara helt vanligt ha, ha, haaa-roligt. Gå nu!

Hej då.

 

Herrar-affisch-07-dropshadow.jpg

 

 

 

Kommentera

