Omoraliskt, regelvidrigt och förbannat irriterande!

Jag har ett fotbollslag. Det är äldste sonens gäng jag syftar på. Jag har skött administration, kassa och agerat agent – dvs bokat träningsmatcher, fixat fester, ordnat transporter, skällt på tränarna… Tja, allt möjligt som dyker upp och som skall hanteras.

Vi var väldigt få för tre-fyra år sedan när sonen började där. Vi hade problem att få ihop ett lag till 5-manna… Då anmälde tränaren oss till två matcher samma dag. Det verkade lite tokigt, men killarna tyckte det var kul. Oftast spelade de två matcher efter varandra med samma uppställning. De fem vi hade helt enkelt. Bra dagar hade vi en avbytare eller två. Då hade vi dessutom med två superduktiga 01-or också.

Sedan dess har vi blivit fler. Och duktigare.

Idag räknar jag till 19 killar på laglistan. Bara 99-or. Duktiga och hängivna.

Det har gått väldigt bra för dem. De brukar vinna i stort sett varenda match, så lite har vi sökt upp de lag som kan ge oss en match för att få lite roligare spel. Men självklart har killarna njutit av ha sådana framgångar också.

Häromsistens bad en av killarna att jag skulle fixa en träningsmatch mot ett riktigt duktigt lag här på Hisingen – ett blandat 98-99-lag – och det gjorde jag förstås gärna. Tränarna hos dem var mycket positiva och vi såg fram emot en rolig match.

Våra killar fick stryk, men kämpade bra.

Innan träningen någon vecka senare meddelade 4 killar att de skulle lämna oss! De hade blivit erbjudna gratis medlemskap och gratis träningskläder om de gick över till det här andra laget.

!

Oerhört! Skandalöst! Jag låg sömnlös den natten. Jag hade fullt sjå att snacka med tränarna om hur vi skulle agera, fullt sjå att hålla humöret i styr för det jag helst ville göra var att ringa upp arslet i den här andra klubben och fråga vad i hel.. han hade för sig.

I slutändan förlorade vi bara en kille. Om nu inte han också ångrar sig. De andra bestämde sig för att det var roligare i det laget där de befinner sig. Och han som gick – jag vet inte om han ännu vet att de andra valt att stanna kvar.

Killarna mådde jättedåligt och skämdes och visste inte hur de skulle agera. Tränarna och jag försökte hålla oss i skinnet och förklara för dem att visst var de fria att gå, men att vi naturligtvis helst ville att de skulle stanna. Och önskade dem lycka till och försäkrade att de var välkomna tillbaka om de ångrade sig.

Nu hann de ju ångra sig innan de gick, men för den här sista killen… Jag hoppas att han kommer tillbaka. Han går i samma klass som flera av de andra killarna och jag är rädd att de kommer att vara lite taskiga mot honom för att han gått.

Jag har inte kontaktat tränarna i det andra laget. Jag har bestämt mig för att låta någon annan ta över. I samråd med en klok man i vår förening har vi beslutat att underrätta Göteborgs fotbollsförbund om att detta lag försöker att ”köpa” över 10-åringar till sitt lag på ett oerhört smaklöst och omoraliskt sätt.

Förhoppningsvis får de sig en reprimand för sitt agerande.

Och fler träingsmatcher mot oss kan de glömma. Jag har dessutom inte heller någon avsikt att hålla tyst om deras agerande – alla intresserade skall få veta hur de håller på.

Så sjukt ynkligt!

3 thoughts on “Omoraliskt, regelvidrigt och förbannat irriterande!

  1. himlen är trasig skriver:

    Din berättelse om livet och människorna i det är den sorgliga sanningen om jorden.

  2. Anders skriver:

    Hej, Skriv ut vad laget och förenignen heter så vi andra vet det och försöker undvika att spela med dem, jag vill inte att något liknande ska hända för det lag jag är engagerad i för min sons skulle och för hans kompisars skull.

  3. Pux skriver:

    Hej Anders, jag väljer att inte gå ut med namnet på deras förening i detta läget. Vi har agerat och hoppas att de förstått budskapet. Detta är inte alls av hänsyn till deras klubb eller deras patetiska tränare utan till deras spelare. De är också barn och dem vill jag inget ont.OM jag hör att det händer något liknande därifrån igen kan du dock vara lugn för att jag basunerar ut vilka de är – och då nöjer jag mig inte med bloggen.

Kommentera

