Fuck facket!

Eller nej, inte just själva facket – men A-kassan. Mina erfarenheter av facket är lång och gnisslig och har väl egentligen aldrig varit en solskenshistoria.

Jag ogillar dem helt enkelt. Men jag gillar idén. Jag gillar solidaritetstanken.

Senast jag var med i facket var jag medlem i Grafiska. Jag blev medlem där när jag började på kvällstidningen iDAG som existerade ett kort tag i början på 90-talet. Sedan blev det GT igen. Jag började som kontraktsanställd. Man fick vara kontraktsanställd i ett år – sedan skulle anställningen upphöra eller gå över i fast anställning.

Sex år senare var jag fortfarande kontraktsanställd.

Facket – Grafiska – tyckte att ”det var för jälvligt”. Och ja… Men det var det de kunde bidra med. Lite sympati och irritation över att arbetsgivaren uppförde sig så. Men att faktiskt göra något fanns det inga planer på. De sista tre åren jobbade jag nattskift. Jag mådde rätt dåligt av det, men fick inte söka några dagtids, eller kvällstidstjänster för de gick till de fast anställda i första hand. ”För jävligt” helt enkelt.

Så en dag kom facket och sa; vi skall se till att du får fast anställning nu! Åh! Verkligen?! utrbrast jag.

Njaaaa… nu var det ju inte riktigt så att det var bra nyheter för min del på något sätt. Det var de schyssta nog att berätta i alla fall. Det var för att kunna sparka mig en månad senare och rädda någon annans anställning som var planen.

Jaha…

Vid det här laget hade jag gett upp mina förhoppningar om att få vara kvar. Tiderna för tidningsgrafiker var över och mina möjligheter att få komma in på en annan avdelning var obefintliga. Så jag sa ja. Kunde gärna hjälpa någon annan stackars sate att få behålla jobbet.

Vi gjorde som de planerat. Jag blev anställd och uppsagd och fick nya kontrakt. Nu var mina kontrakt nere på 3-veckorsnivåer. Tidigare hade jag fått 3 månader i taget. Nu 3 veckor. Väldigt stressande. ”För jävligt” sa facket…

Vid det här laget hade jag på allvar börjat att söka andra jobb. Då fick jag snilleblixten att anmäla mig hos Grafiskas egen arbetsförmedling! Skrev ihop ett brev och skickade in.

De ringde upp mig och förklarade att jag inte fick anmäla mig hos dem. Jag var ju inte arbetslös.

Jag påpekade att jag hade anställning 3 veckor i taget. På nätterna. Att jag i sex års tid hängt löst och att de aldrig någonsin hjälpt mig och kunde de nu inte låta mig få chansen att ev. hitta ett annat jobb inom branschen genom dem?

Nej.

pissed-off.png

Jag sökte och fick ett nytt jobb utan deras hjälp. Så fort jag installerat mig på det nya stället ringde facket upp mig. De ville ha en kopia på min lönespec.

Nej, sa jag. Det får ni inte. Jag vill inte vara med mer. Jag betalar a-kassan men that´s it.

”Åh vad tråååkigt! Varför det? Kan vi inte få komma till dig så har vi ett ”personligt samtal”?

”Nej, sa jag. Jag vill inte vara med. Det spelar ingen roll vad ni säger, ni gör ju ändå ingenting när man behöver er hjälp.”

”För jävligt” Jo.

– Men du kan inte gå ur nu, sa fack-personen.

– Ursäkta? Vaddå kan inte?

– Det är sex månaders uppsägningstid!

– ..och om jag vägrar?

– … då blir du utesluten….

– Hej då.

 

Det är femton år sedan nu.

Så gick jag med i unionen för ett tag sedan. Tänkte att det kanske är bra, trots allt.

Skulle byta a-kassa då också.

Bytet skulle ske i november och jag skulle alltså vara med i min nya a-kassa fr.om december.

Där gjorde jag något misstag. I januari upptäckte jag att jag bara betalt fack-avgift men ingen a-kassa. Ringde upp a-kassan men kom aldrig fram. Ringde facket och fick lugnande besked att det säkert inte var något strul. A-kassan ligger så långt efter så du får nog din inbetalning snart…

Dumt nog lät jag det bero ytterligare ett par veckor. Inget inbetalningskort. Ringde, mailade och fick till slut kontakt.

Nä, de hade inga papper från mig. Och nej, jag kunde inte bli medlem ”bakåt” två månader. Sådana är deras regler.

Tog kontakt med grafiska a-kassan och bad dem förlänga mitt medlemskap där med två månader. No way. Nix. Njet. Inte en chans.

Ringde unionens a-kassa igen och bad dem vara lite hyggliga.

Nej.

Jag har alltså betalat min a-kassa punktligt i mer än 15 år. Aldrig utnyttjat den (tack o lov). Men nu förlorar jag möjligheten till hjälp pga ett misstag från min sida. De tänker icke låta mig betala två månader bakåt för att fylla gappet. Inte en chans.

Jag orkar inte ens försöka sätta ord på vad jag tycker om deras bemötande och deras snusförnuftiga ”vi har våra regler”-skitsnack.

Världen har aldrig blivit en bättre plats av människor som envist hävdar att de bara följer order.

Lite empati och hjälpsamhet räcker bra mycket längre.

 

2 thoughts on “Fuck facket!

  1. Epazote skriver:

    sicken soppa. ogint bemötande! annars har jag också varit medlem i grafiska och denna lokalförening har varit mer än hjälpsam när man behövt. men också snabba på att sparka ut en när man jobbat inom fel bransch över en sommar. 3 månader i annat jobb och du måste byta fack… 😦 gick från grafiker till livsmedelsarbetare – surt

  2. Pux skriver:

    Tack för din kommentar Tia. Jag har gått och grämt mig i flera dagar över den här bloggen. Vågar knappt skriva för facket är ju lite av en helig ko. Och jag är rätt mesig också och blir väldigt upprörd när folk rackar på mig…Nu känner jag mig i alla fall mycket bättre och redo att ta strid igen.

Kommentera

