Okej alla supernannys – ge mig ett gott råd…

Som förälder hamnar man i situationer där beslut måste tas i en hisnande fart. Och det är så många beslut som tas på helt ovetenskapliga grunder att det är rent förfärande. Besluten fattas i berått mod och oftast i stor hast. Och ofta av någon superegoistisk anledning som verkar bäst just där och då.

Nu är jag dock i ett läge då jag har tid att fråga. Och ev. få svar innan jag rusar åstad och bestämmer något. Är ni med?

Vid vilken ålder är det lämpligt (eller snarare upp till vilken ålder är det direkt olämpligt) att låta barn vara ensamma hemma en lördagkväll när mamma och pappa är på fest? Mammans och pappans fest börjar kanske kl. 19.00. Sannnolikt fixar mamman/pappan middag till barnen, bullar upp med snacks och läsk samt förser barnen med mobilnummer och nycklar och stränga förmaningar att inte öppna dörren för någon.

poppins4-715158.jpg

Kan då mamman och pappan stanna borta till, tja… säg midnatt?

Är det okej om mamman och pappan tar kvällsmat, tandborstning och nattning över mobilen?

Vi kan också förutsätta att barnen är två och de själva tycker att det är en alldeles lysande idé. Vidare kan vi säga att barnen är vana att vara ensamma hemma under dagtid, känner grannarna väl och är fullt kapabla att nyttja såväl telefon som dator.

Vi kan också säga att barnen är på det nionde och elfte året.

Vad säger ni supernannys – kan de lämnas ensamma några timmar en lördag kväll?

Jag erkänner att jag är lite rädd att ni skall svara, för själv tycker jag faktiskt att det är dags att prova. Men samtidigt så är jag lite orolig. Jag hatar att vara orolig så per automatik avskyr jag förnumstiga råd om allt som skall undvikas och låtas bli. Samtidigt vill jag ju inte äventyra mina barns hälsa och välmående…

Jag tror att många barn klarar mycket mer än vad de får chansen att visa i detta stundtals väl överbeskyddande land. Jag tror till och med att det är bra för barn att ges ansvar och förtroende.

Sen vill jag ju väldigt gärna gå på den här festen också. Och helst ha med mig maken också…

 

 

7 thoughts on “Okej alla supernannys – ge mig ett gott råd…

  1. *Mandy* skriver:

    Jag tycker att såväl förutsättningar, ålder och deras egen tanke om sakens förträfflighet säger att det borde gå alldeles utmärkt!! Mina kottar är ett år efter bara, så jag kan absolut relatera till situationen!

  2. v-slip skriver:

    Det beror ju vilka barn det är, så det är svårt att generalisera. Beror oxå på hur långt bort man är, hur pass väl man känner grannarna, hur pass samspelta barnen är osv. Att vara själv hemma på dagtid kontra på sen kväll/natt ärt ganska stor skillnad, såtillvida att det är mörkt ute, att man skall klara att lägga sig själv och sova osv. Jag skulle inte lämna mina barn själva hemma, men det beror nog mest på att jag inte skulle kunna hantera om det mot förmodan skulle hända något, vilket det sannolikt inte gör.Det här är en fråga som man nog bara själv kan avgöra utifrån de förutsättningar m,an själv vet.Om ni är hemma ha en trevlig kväll, och om ni går, hoppas det blir en trevlig fest!

  3. only me skriver:

    så länge barnen vill själv och som du säger de är vana vid att vara själva så tror ajg inte det är nån större fara. de är ju dessutom två… men om jag skulle göra det första gången skulle jag ju se till att jag skulle kunna komma hem så snabbt som möjligt om barnen ångrar sig och tycker att det blir läskigt eller nåt sånt på kvällen. men det är ju du som känner dina barn allra bäst själv… Mina barn har varit väldigt olika. vissa gick att lämna själva tidigt medans det inte alls passade några av barnen. jag ahr fem barn mellan 19 och 8år.

  4. Pux skriver:

    Vi kommer att vara en halvtimme bort med taxi (normalt väglag…) vilket känns lite långt. Men de har god kontakt med grannarna och är inte rädda av sig. Nu kanske svärföräldrarna kan, men faktum är att jag ändå är lite sugen på att låta barnen prova. Kanske låta svärföräldrarna komma lite senare som en liten mjukstart…

  5. only me skriver:

    så långt hade jag nog inte åkt första gången kanske men som sagt du känner ju dem bäst själv.. tycker det låter som en bra idé att låta dem vara hemma själv ett tag o sen låta svärföräldrarna komma… lite trygghet iaf tills de ska sova.

  6. ingeborg skriver:

    Hej,denna fråga kan bara besvaras av dig själv. För det beror helt på barnen och er. Om de känner sig trygga med det. Våra tre var hemma själv en kväll när de var 6, 8 och 10. De hade det mycket trevligt och vi hördes av via mobil. De hade fått tillåtelse att alla ligga i vår säng. Och när vi kom hem efter midnatt sov alla i sängen med mängder med serietidningar runt omkring. De hade fått en ny film att se för den kvällen och godis de själva hade valt. de hade själva värmt mat i mikron som vi ahde förberett.På samma fest vi var på var det en annan par som lämnade sina barn ensamma för första gången och deras barn var 12 och 13. De gick hem vid nio för att känna sig säkra.Du känner dina barn och dig själv. Våra barn kände sig så stolta och hade haft så roligt när de fick vara själva en kväll.Ingeborg

  7. Bokmalen skriver:

    Oj, vad svårt. Hade det varit närmare hem hade jag sagt JAAA, direkt eftersom de är två. Men själv hade jag varit mycket tveksam. Men som flera skriver ovan så beror det mycket på hur barnen är. En del ungar är klarar sig bra tidigt och en del dröjer det längre för. Så tyvärr är du nog den enda som sitter inne med det rätta svaret. Fast jag tycker nog att förslaget med svärföräldrarna verkar vettigt, då får de vara lite rediga en stund och pröva på.SKall bli kul att läsa hur ni gjorde och hur det gick.

Kommentera

