Får du ingen luft eller?

Den prepubertala sonen fortsätter att röra upp stormar. Han glömmer, minns inte, fattar inte, är helt jä…la dum i huvudet och fruktansvärt trött. Trött på mig, på sin far, sig själv, skolan, läxorna… Trött på allt utom att vara vaken, datorn och vännerna.

Det är inte jag som påstår att han är helt jä…la dum i huvudet. Jag fördömer ett sådant språkbruk å det bestämdaste. Jag skulle möjligtvis påstå att han inte agerar alltigenom genomtänkt i alla situationer. Vi höll på hela kvällen med en liten skitläxa som i normala – hormonbefriade – stunder tar max en kvart. Lite glosor, liten text, några mattetal… Men all tid gick åt att lyssna på de långa och ärligt talat rätt enahanda klagovisorna. ”Åhhhhh vad det här är trååååkigt! Jag hatar läxooooor! Jag vill inte göra det här nuuuuuuu! Måste jag? Jag fattar ingentiiiiiingt!” Till sist bad jag honom slappna av och andas lite. Och överlät åt maken att vara god, stöttande förälder.

Själv gick jag ner och städade ur akvariet. När akvariestädning framstår som en bra mycket attraktivare syssla än det man håller på med – då vet man att man att man slått i taket vad gäller tristess. Och det här är alltså bara en försmak av vad som komma skall. Oh. My. God.

Akvariet har inte sett så bra ut den sista tiden. Några fiskar har gått hädan och det har överhuvud taget varit ganska olustigt att se eländet. Men det är ett pyssel det där… Fångade upp de överlevande firrarna och satte dem i temporär bytta medan jag och d.y tömde ur resterande vatten. Sköljde ur femtioelva gånger, skurade stenar, termostat och termometer. Slängde några algtäckta växter och började fylla på nytt vatten.

När jag startade pumpen lät den skumt. Fast på ett bekant sätt… Insåg att den nog låtit skumt rätt länge. Så blev jag stående och tittade på den och såg ingenting. Det brummade men det kom inga bubblor. Inget litet vågsvall. Inget någonting…

Maken och jag konfererade en stund då han plötsligt frågade om jag hade tagit isär den och rengjort den. Tagit isär? Rengjort? Pumpen? Nä. Näää… kan man det? Prova sa han, och det gjorde jag.

Det gick att ta isär den. Inuti fanns ett filter. Det var våldsamt äckligt att ta ut detta filter och rengöra det. Riktigt, riktigt slemmigt och illaluktande och obehagligt. Vi har haft akvariet i ett och ett halvt år och det är nog rätt länge för ett filter.

Efter grundlig rengöring mecklade jag ihop pumpen igen och när jag drog igång den blev det som värsta tsunamin i akvariet! Shit – fiskarna har plötsligt äventyrsbad!

Insåg med ett styng av dåligt samvete att några av de hädangångna fiskarna kanske dog av syrebrist…

Nu är det full insyn i akvariet igen. Sönerna har kommit till ro i sina sängar och lugnet har åter lägrat sig över hemmet.

I morgon är det fredag och det är ju alltid lika skönt. Då skall jag mysa med familjen, gosa med den övergivna kattan och titta på de syresatta fiskarna.

Och andas lite lugnare.

Phu.

 

Kommentera

