Doftsensationer och annat

Fick present av mamma och pappa när jag hämtat dem på flyget igår. Precis som det var när jag var liten och någon av dem kom hem från en resa – man fick present!

Jag fick en mirakelolja av mamma. En helt naturlig-hjälper-mot-allt-kan-användas-av-alla-typ av olja. (jag fick en stor burk saffran och en flaska vin – grand reserva – också!) (saffranet skall för övrigt blandas med socker och brännvin (?) i morteln. Säger mamma).

Oljan bestämde jag mig för att testa i morse. Jag har den där typen av hud som får enlags toapapper att framstå som pansarplåt – dvs väldigt tunn. Jag smaskade på med olja, särskilt kring den svårt plågade, söndersnutna näsan och blev varse att oljan luktade ganska starkt av någon sorts nöt, eller böna, eller… Hmmm… på bilden ser det ut som kaffebönor, men kaffe luktade det inte.

Den gick in fint i huden i alla fall och känns fin. Men nöt-bön-doften satt kvar i slemhinnorna större delen av dagen.

Det var ingen oangenäm doft, den där nötdoften, tänkte jag då jag stod inne på ”Glitter” med d.ä flera timmar senare och långsamt fick mitt luktsinne invaderat av stanken av fotsvett/murken-uppluckrad vinterdoja. Det var sonens skor som spred den obehagliga odören.

Huva! Väl hemma tvingade jag av sonen kängorna och stoppade i små doftbollar i dem och ställde dem på elementet. Tror knappast det hjälper – men vi drar ju till fjällen i natt så det finns liksom ingen tid att gå ut och shoppa nya just nu. Det får gå.

Den här dagen har varit lite spretig men inte helt oangenäm. Jag jobbade bara på förmiddagen och hann nästan med allt jag föresatt mig. Lite irriterande det där med ”nästan” men, men…

Till lunch åt jag en semla och drack varm choklad ihop med yngste sonen. Vi tyckte båda att det var en toppenmåltid. Sedan satte jag fart på packandet och fixandet och trixandet. Satte fart är väl kanske inte rätt uttryck eftersom jag rör mig väldigt långsamt idag. Och tar många pauser.

Nu är det dock rätt färdigt. Maken är iväg och kollar däck och olja och fyller på vatten och sån’t, samt plockar upp ena sonen.

När han kommer hem skall vi fylla bilen och sedan sova ett par timmar.

Det är lite bökigt att nattköra – men också himla mysigt! Vi har fleecefiltar och kuddar och massa resegodis och skön musik. Och kaffetermos och småkakor och frukt. Sedan vaknar och somnar vi om vartannat.

Och med detta vill jag önska er ett härligt sportlov.

One thought on “Doftsensationer och annat

  1. carl-h jonsson skriver:

    Fakta om argonolja:Argonträdet är ett endemiskt träd d.v.s. att det växer bara i n:a Marocko. Dess frukter är en slags nötter , helt omöjliga att knäcka när man tar dom från träden. De allestädes närvarande getterna i detta ökenlanskap älskar emellertid frukten och klättrar högt upp i träden för att komma åt dem.Sedan nötterna passerat matsmältningskanalen på getterna återvinnes de ur spillningen och låter sig förädlas.Starka vätskor i getmagen har bidragit tll detta.nötterna knäcks, kärnorna pressas och vips har man den högt skattade universaloljan. En variant användes till matlagning och skattas högre än den finaste olivolja. Resten går till parfymind.//pa

Kommentera

