Plötsligt är det dagen före avresan!

…och det är så konstigt för väskorna är fortfarande inte packade. Ingen mat är förberedd. Och jag sitter här igen – neeej, inte fortfarande – igen!

Det mesta är tvättat och det ligger en färdigskriven matlista någonstans. Maken har varit på systemet och jag har varit på biblioteket. Så några smågrejor är i alla fall avklarade. Det var lustigt med biblioteket för jag fick nyligen kännedom att en annan ”puck” mottar all min mail från dem. Det var när jag vann den här resan häromveckan för övrigt – tydligen skickades gratulationer till denna andra ”puck” först. Den andra ”puck” var vänlig nog att returnera mailet till avsändaren som sedan mailade det vidare till mig – den rätta pucken.

Då såg jag i mailet från fel-pucken att hon inte var helt ovan att få t.ex påminnelser från mitt  bibliotek – trots att hon aldrig ens satt sin fot där! Det berättade hon för den som sänt henne vinnarmailet fel.

Jag sa till på bibban och påpekade att jag tidigare påpekat att jag aldrig någonsin fått en påminnelse, eller en enda gång fått tag i böcker jag satt upp mig på väntelista på. Bibliotekarien tillhör den där sorten som aldrig någonsin har fel. Det hade hon inte nu heller… Hon vred skärmen mot mig där jag stod på andra sidan disken och sa: Sehär – är inte det din mailadress? Nä, svarade jag. Det är det inte. Den där adressen går till en helt annan puck som inte ens heter ”puck”. Min mailadress stavas P-U-X… Då sa hon: ”Då har du skrivit fel här. Jag brukar aldrig skriva i mailadresser utan det får kunderna göra själva – se nu när jag suddar bort din adress och lyfter över tangentbordet till dig. Det är du som skrivit fel.”

Okej. Då är det väl det muttrade jag och knappade in den rätta adressen.

Nu har jag i alla fall tre ljudböcker för bilresan till fjällen. Skattkammarön, en CS Lewis och en till som jag helt glömt bort. Det var svårt att veta om jag skulle gå på innehåll eller antal skivor. Det är ju meningslöst med en cd-bok med bara en enda  cd… även om den är aldrig så bra. Vi skall ju till Härjedalen!

Maken har inte köpt låda i alla fall. Nu ligger vi nämligen i hårdträning inför nästa provning. Vi har faktiskt redan tjyvtränat en gång… Nu skall vi nämligen helt utan hjälp skriva ner vilka dofter vi förnimmer, vilka smaker, fylla i små cirklar med strävhet, syra och fyllighet samt gissa prisklass. På tjyvträningen fick jag nästan rätt på strävheten. Sedan fick jag nästan rätt på ”viol”. Det skulle tydligen vara ”salvia” men det kan man ju blanda ihop. Eller?

Om en kvart skall jag upp till flyget och hämta föräldrarna. De har varit i Marocko. Deras bil som stått infryst i en snödriva på mitt jobb sedan de for var inte alls nöjd med att bli uppstartad. Det var knappt att det gick. Inte förrän jag fått med mig en händig kollega ut och hotat med startkablar startade åbäket. Men sedan tuffade den på hela vägen hem.

007 (2).JPG

I morgon natt får vi veta om d.ä klarar åksjukan bättre i Touranen än i den gamla passaten. Jag hoppas och tror det för vi skall ju så lååååångt. Men tänk vad mysigt när vi kommer  fram, när vi fått upp eld i öppna spisen och värme i bastun. När skidorna och pjäxorna står beredda i hallen och alla underställ ligger fint upplagda på stolen vid sängen.

Tänk när vi står där vid liften på söndag morgon och inte har något annat att fundera över än vilken backe vi skall ta.

Åhhhh vad jag längtar!

Kommentera

