Det är väl klart man känner skillnad på reserva och gran reserva…

Jag vet inte vad som gjorde det i går – kanske uppladdningen? Jag tog ett låååångt, avslappande bad, skrubbade ansiktet med scrubcremen från DermaNord, lade sedan på en ansiktsmask av ljuvligt doftande choklad och låg och mediterade i det varma sköna vattnet i gott och väl en halvtimme. Nä, inte en halvtimme – men väl en tio minuter, en kvart sådär. Ett litet minispaande i egna hemmet helt enkelt.

911d66ad6753e37dec613c599a6bf954.jpg

Sedan smorde jag in mig med resten av krämerna i de små burkarna jag fick av kollegan, tillika hudterapeuten, för att testa. Väldigt sköna produkter – särskilt chokladmasken. Men det är väl för att jag är en gottegris…

Jag var i alla fall skönt avslappad i hela kroppen och mjuk och len som ett sidentyg i ansiktet när jag anläde till vinprovningen. Så avslappad att jag vågade mig på en liten GT som uppvärmning.

Och hur gick det undrar ni? Nä det gör ni väl inte. Inte om ni läst rubriken i alla fall.

bodega_348.gif

Rioja reserva och gran reserva från två vinhus var ju skrattretande enkelt att skilja på! Kanske hjälpte det att inte vara så värst förtjust i den typen av vin till att börja med – det gjorde det lättare att fokusera på uppgiften.

Mitt enda fel i den här provningen var väl egentligen  att jag tyckte bäst om det billigaste vinet. Det känns ju lite B.

Men det kan inte hjälpas. Jag försökte förtvivlat att gillade andra vinerna bättre, men icke…

Vi bjöds på abondegas (spanska köttbullar i sås) och potatiskaka – fantastiskt gott! – och till maten passade ”mitt” vin bäst. Tyckte jag i alla fall.

italiabullar4.jpg

Vin nummer två var det maken gillade bäst och det var det absolut äckligaste! Så märkligt. Ingen av oss är särskilt förtjust i Rioja-viner – och jag tyckte att tvåan var urtypisk – vaniljig, kväljande, sliskig.

Maken däremot hade svårare för de andra tre pga deras mer framträdande ekfatighet. Så tydligen är det så att jag framförallt ogillar tempranillo-druvan och maken ogillar ekfatslagringen. Summan av kardemumman är i alla fall att det sällan – för att inte säga aldrig – serveras riojor i detta hem.

Barnen höll koll på melodifestivalen och rapporterade att rätt artister gick vidare – Ola och Al Fakir. Jag kunde inte brytt mig mindre. Men det är bra att höra kringsnacket så man inte är helt borta vid fikabordet i morgon.

2008-08-17-xl--SalemAlFakir_01.jpg

olasvensson200_190724w.jpg

Idag har jag ägnat mig åt återhämtning. Och planering inför fjällresan. Meny… Hmmm… det blir definitivt tacos en dag, fiskgryta… … … Vad mera? Hamburgare kanske? Korv Stroganoff…

Enkla, snabba, goda matförslag mottages tacksamt.

Ha en skön söndagkväll. 

 

One thought on “Det är väl klart man känner skillnad på reserva och gran reserva…

  1. Bokmalen skriver:

    Skrattade gott åt din vinprovning. När jag någon gång är på något sådan tillställning så tycker jag alltid att det billigaste vinet är godast. Det slår aldrig fel:-)Fjällresa, ja just det ni har väl sportlov vecka 7, vi vid Vänerns strand har inte förrän vecka 8.Lasange tycker jag är en bra rätt att ta med sig, laga hemma i folieformar och ta med och värm på plats. Till det kan man göra en pizzasallad. Soppa är också något som är bra, men kanske inte så lätt att transportera. Spagetti Carbonara är lätt o snabbt att göra och är gott.Ha en bra måndag.

Kommentera

