Strålarna hindras av inversionen

Man kan få cancer av direkta solstrålar. Man kan också få cancer av avgaser. I Peking har de lyckats bita sig själva i svansen såtillvida att locket med avgaser ligger så tätt över staden att solstrålarna inte tränger igenom. Jag anar någon sorts paradox i detta, men min hjärna blir alltid överhettad när jag försöker lisat ut samband så jag låter helt enkelt bli.

En annan sak jag funderar på är hur många lag man kan trycka in i en minicup under en dag om man har tre planer och varje match är 2 x 12 minuter. Hur många lag skall man ha i varje grupp och hur många grupper blir det? Alla skall dessutom hinna spela kval och final innan solen går ner. Om ni är bra på att tänka på sådant så tipsa mig gärna. I min tankekedja är det tre finaler som slutligen skall spelas. Jag får nästan migrän när jag tänker så mycket på en gång.

D.y sover i sin låda i natt också. Han känner sig uppenbarligen bekväm där. Den äldre sover gott i sin säng. Även maken har återvänt till hemmets lugna härd efter sitt filmfestivalande i dagarna tre. Tillfälligt i alla fall. Men lite uppför han sig som om han kommit hem från kriget och verkar lite förvånad över att livet fortgått som vanligt här hemma under hans frånvaro.

Så blir det nog när man själv upplever mycket inom en komprimerad tidsrymd.

Ungarna har byggt en igloo i trädgården. Den är jättefin.

I dag skall vi vinprova.

”Temat är Rioja! Det blir två vinhus, en reserva och en grand reserva från resp. vinhus! Utmaningen blir om vi kan urskilja grand reservan fr reservan, agnana från vetet typ!”
Förra provningen gick galant! Jag kammade hem full pott. Vill bara påpeka det innan dagens provning inleds. Känner redan här och nu att det kanske kommer att bli liiiiiiite svårt.
Vi fredagsmyste till ”Let´s dance” igår. Jag vet dock fortfarande inte vem som åkte ut eftersom vi tvingar ungarna i säng i den där pausen när det kommer nyheter. Sedan växlar vi  aldrig tillbaka till ”Let´s dance” för ärligt talat så är det inte särskilt kul. Eller rättare sagt; det är skittråkigt. Enda behållningen är David Hallenius som jag anser vara den bästa programledaren i hela tv:n. Och då har jag räknat med Skavlan.
Jag har i alla fall en favorit: Claudia. Oj vad duktig hon är! Sedan gillar jag Stefan Sauk också, för han är en tuffing. Idol-mesarna får jag rysningar av och Marcus Birro… Vi skall inte ens tala om honom. Men hans brorsa är okej.
I går kom Herta Mullers ”Hjärtedjur” – bokklubben bokklubbs näst bok. Det skall bli kul.
Oh, nu kom jag ihåg att jag måste beställa fortsättningen på ”Hungerspelen”. Sonen, d.ä, tycker att den är riktigt bra. Jag kan inte hjälpa det, men jag jagar upp mig till orimliga proportioner när han envetnas med att bara läsa Kalle Anka. Jag borde vara tacksam att han läser över huvud taget. Men, men… Just nu är jag nöjd i alla fall, för nu vill han läsa bok!
Jag är nyfiken på hur min efterträdare på Stenungsbadens blogg kommer att skriva. Hon kör nog lördag till söndag för hon har inte skrivit något ännu. Själv tyckte jag att det var vansinnigt roligt. Dels förstås hela grejen med att få vara på spa – men framförallt att ha till uppgift att blogga!
Så – om ni har ett blogg-jobb över så kan ni gärna ge det till mig.
Eftermiddagssolen ger ett klart, rosaaktigt sken över kvarteren och nu gick ungarna ut till sin igloo igen. Luften ser hög och klar ut och jag tror att den är hyfsat frisk. Den är nog i alla fall bättre än den är i Peking.
…betyder det att jag skall oroa mig över att grabbarna inte har någon solskyddsfaktor i ansiktet?
Skoja bara. Hej då.
Kommentera

