i-landsproblem och rosa skumtomtar

Maken har dragit åt skogen och sönerna sover sött.

Här sitter jag med en låda skumtomtar, en kopp rabarberogrädde-te och huvudet fullt av fladdriga tankar.

Jag oroar mig över att ett av mina mer allvarliga i-landsproblem utgör en sådan stressfaktor. Jag skäms och tvingas proppa munnen full med skumtomtar för att döva ångesten – men det avhjälper inte problemet. Inte heller den skamsna stressen inför stressen…

Och sakta sjunker den unkna känslan av att vara en okänslig mor ner över mig dessutom… Här sitter jag i lönndom och bloggar och facebookar och käkar skumtomtar en masse medan jag dagligdags förmanar barnen att inte vara för mycket inne på datorn och är knusslig med deras godisförbud, som de i och för sig gett sig själva, och låter dem inte dricka läsk en gång. Nädå, då har de misslyckats.

Hu. Det borde finnas en gräns för hur många skumtomtar man kan trycka i sig. Men det gör det inte. Ingen hejdar mig. Förmodligen är jag bulimiker… Är man hypokondriker står alla möjligheter öppna!

Jag pratade med en polare från förr förut och det var jättekul! Vi har inte setts på tusen år, men nu skall vi göra slag i saken. Vi var rörande överens om vilket fantastiskt forum facebook är. Bara att ha detta samförstånd gjorde mig lite lättare till sinnes, jag är inte en helt asocial och apatisk dataknarkare. Eller – om jag är det så är jag det i alla fall i gott sällskap. Vilket gör att åtminstone ”asocial” faller bort från den tidigare meningen.

Oavsett så är det inte ett av mina i-landsproblem – det här med facebooken alltså. Jag står för att jag gillar den umgängesformen!

Hur många i-landsproblem är det normalt att ha åt gången?

Skall jag lista mina? Vill ni få en anledning att säga: Ahmenfyfaan alltså, hur bortskämd får man va? Okej.

skumtomte.jpg

1. Det är jobbigt att gå ut och sätta i sladden till kupévärmaren så att jag slipper skrapa rutorna i morgon bitti. Fördel nummer två är förstås att bilen är varm och skön att sätta sig i också. MEN – det ÄR inte kul att behöva gå ut och meckla med sladden! Det tar trots allt flera minuter – inberäknat att stoppa in en skumtomte för energins skull, resa mig från stolen, gå ner för trappen, greppa bilnyckeln, öppna bildörren, ta sladden, plugga in den i både bil och uttag, låsa och gå in igen. Jag borde gjort det när jag kom hem, men då orkade jag inte. Och jag måste förstås inte. Men om jag inte gör det så är ju bilen kall och infrusen i morgon bitti och då eskalerar mitt i-landsproblem till ett… irritationsmoment.

2. I morgon kommer städhjälpen och jag har inte plockat undan… Jooooo, detta är ett problem! Det skall vara undanplockat, diskat, tvättat, vikt, röjt och skofritt – annars kommer de inte åt att göra det de skall göra här. Och jag bara sitter här och gnäller över att det inte är gjort, men jag gör inget. Vad är det för fel på mig egentligen?

3. På onsdag nästa vecka skall jag på operan – Guys & dolls (tror jag…) och det skall bli kul. MEN jag vill hinna gå på auktionskammarens visning av tavlor innan också. Och hur skall jag hinna det om jag dessutom skall hämta hem barnen och hinna få någon mat i mig? Och tänk – VE OCH FASA – om jag hittar någon jag vill ha på visningen?! Kommer jag då att ha råd att ropa in den?!

4. Nu börjar jag bli deprimerad på allvar över mina patetiska skitproblem. Jag kanske rent utav blir utbränd! Och då missar jag bowlingen i morgon och den har jag sett fram emot i flera dagar ju…

 

… nu förmår jag inte skriva mer….

One thought on “i-landsproblem och rosa skumtomtar

  1. Lena skriver:

    Skål!

Kommentera

