Motpoler attraherar

Vi är inte jättelika jag och maken. Nu talar jag inte om vår fysiska storlek utan mer om hur olika vi är. Fast vi är inte jättelika heller. Mer som normalbyggda. Särskilt maken.

Denna helgen skall maken åka till en supermysig fjällstuga i värmländska skogarna med sina likasinnade polare. De skall laga löjligt god och dyr mat och åtnjuta den med häpnadsväckande viner och säkert någon avslutande dryck, t.ex whiskey, som får alla att ohhha och ahaaaa en lång stund. De är ju förstås inte i den supermysiga fjällstugan enbart för matens skull – även om det nog räckt som anledning för några av dem – utan för att ägna sig åt skidåkning. Längsgående sådan.

När maken och hans likasinnade åker längsgående skidor så görs detta med största möjliga koncentration och allvar. Att släpa med sig sittunderlag, choklad i termos, extra vantar och en liten påse med nötter och choklad är inte att tänka på. Nej, nej, nej – det skall åkas med väl avvägda rörelser, armen svänger swisch dit och släpper (!) staven för att få ut maximal kraft ur rörelsen, och benet kasar fram swosh och tyngden flyttas än hit och än dit och inte någon enda av dem åker ner i diket. Det gör inte sådana män.

De har till och med inhyrda instruktörer för att få rätt schwung i schwingandet. Dagen är indelad i två pass – en gourmetlunch måste ju hinnas med under dagen – och både meny och utrustning diskuteras i inlevelsefulla mail i god tid före avresan.

Det finns massor av utrustning att skaffa kring skidåkning… För att inte tala om köksrelaterad utrustning. Förra årets snackis – creme brulee-brännaren som en av köksgudarna hade med fick maken både att kritiskt granska sin köksutrustning och stillsamt konstatera att ”man behöver ju inte allt…” Jag hörde allt hur längtan efter just en sådan brännare slet i honom.

Det är möjligt att jag överdriver, eller till och med far med osanning när jag talar om makens gourmet-skid-resa, jag har ju aldrig varit med. Men det är ungefär så som jag beskrivit. Tror jag.

Medan maken smörjer kråset i mysiga värmlandsstugan så skall jag ägna mig åt precisionssporten bowling. Jag har vilat mig i form i över en vecka nu, så formtoppen närmar sig! Vi är ca 20 kärringar som skall välta käglor och ev. har någon släpat med sig sina ungar ner till närmsta bowling och tjuvtränat. Vi har inte snackat så mycket om hur vi skall spela – det räckte liksom med att någon bokade en bana och bjöd in. Anledningen till att vi blivit så många är nog löftet om en öl på närliggande kvartershaket ”Whoopsie Daisy” efteråt.

Utan att veta särskilt mycket om mina kombattanter i bowling-battlet törs jag lova att ingen av oss kommer att ha någon specialutrustning. Om någon kommer med eget klot, eller egna löjliga bowlingdojor så skrattar jag ihjäl mig! Jag har mer känslan av att det kommer att bli ett psykkrig där alla utmålar sig som stora löften inom sporten och skulle de inte ha… så minsann… Sedan kanske någon faktiskt också räknar poäng, vilket jag personligen anser är ett snudd på överdrivet psykotiskt kontrollbehov, och sedan kommer alla att ljuga och säga att de vunnit. I alla fall jag.

Vad gäller gourmet-delen av mitt helgäventyr så tror jag att det helt kommer att utebli. Men om hungern sätter in efter klotkastandet kanske det blir en pizza på Whoopsie. Eller åtminstone en skål med jordnötter.

Nu är det inte så att maken inte kan uppskatta bowling och bärs, eller att jag har något principiellt emot god mat och skidåkning, utan det är mer att när jag tänker på denna helgen känns den på något sätt väldigt målande.

Vi är olika. Kanske inte jätteolika, men definitivt inte jättelika i alla fall.

Nu skall jag fundera lite över min bowling-klädsel. Behöver jag ha funktionsställ under tro?

2 thoughts on “Motpoler attraherar

  1. Pontus skriver:

    Inte far du med osanning inte! …precis så är det, nästan! Det brukar dock inte vara någon som pallar en whiskey efter en dag fylld med mat, vin och skidåkning (ländsgående). Det kan kanske ha med åldern att göra också, vem vet!?Underbart skrivet Pux ! en likasinnad

  2. Pux skriver:

    Hej Pontus – och tack! Vad kul. Jag tittade in på din sida också och ser fram emot att se vad du pysslar med. Oroar mig dock för att jag kommer att gå upp i vikt om du skall bli alltför utförlig med ditt käk…

Kommentera

