Blockoholic & bloggoholic

Jag gillar grejer på ”B”. Blocket, bloggen, bio, brasa. …Barnen. Jag gillar grejor på andra bokstäver också – men just nu tänkte jag framförallt på ”Blocket”.

Vi är duktiga på att köpa och sälja begagnat. Jag fotar och lägger ut annonsen och maken svarar och gör det fysiska säljet. En ordning som ibland blir ruckad på – det ogillar jag – men som för det mesta flyter på.

Nu har vi köpt längdåkningsutrustning till både d.y och d.ä, snowboard och kängor till d.ä och slalomutrustning till d.y. Det har blivit en del körande för maken runt om i regionen. I morse hade t.om jag ett möte med en säljare i en parkeringsficka i mölndal, hon hade en alpinhjälm som jag ville ha och det visade sig att vi jobbade i samma kvarter!

Det kändes lite spännande att parkera bakom ”en vit volvo” i gryningsmörkret och tassa fram till den neddragna ruta för att utföra transaktionen. En sedel till henne och en låda langades ut till mig… Om någon såg våra förehavanden trodde de säkert att det var mycket mer spännande än så. Eller kanske inte… Vad skulle två medelålders tanter som kör volvo resp. vw touran kunna ha för spännande affärer?

Mitt i allt köpande kom vi på att vi hade en del att kränga av också, så vi har sålt av förra årets längdutrustningar, några bilbarnstolar, ett par skridskor och lite annat smått och gott.

Att annonserna är väderberoende är uppenbart – skidorna gick på några minuter och det fortsatte att ringa långt efter att vi märkt ut SÅLT på prylarna.

Det är mycket som är bra med blocket. Som jag ser det så är den absolut största fördelen att saker brukas och återbrukas tills de är utslitna. Det känns som det blir en broms i denna hysteriska slit- och slängvärld vi lever i. Mycket av det vi köper är knappt använt!

En av de andra stora fördelarna är att man blir av med prylar på ett lätt sätt – ut med annonsen och glada köpare kommer och hämtar. Förråden töms och fylls igen. Ett evigt kretslopp – men med i stort sett färre saker.

Vi köper och säljer cyklar och skidutrustningar, spel till playstations och gameboys, bilar, bilbarnstolar, stereohylla, cd-hyllor, bokhyllor, matbord, tavlor och en hel massa annat. Oavsett vad vi letar efter så brukar vi börja leta på blocket.

Brukar du kolla där? Gör det, men passa dig – det är beroendeframkallande!

Kommentera

