Husockupanterna ger sig av…

Malin har flyttat. Det funkade inte. Det känns lite vemodigt, men jämfört med ångesten av att ha henne fångad i ett alltför trångt utrymme så är det ändå en stor lättnad. Nu bor hon hos en akvarieofil i en annan del av staden. En kunnig och vänlig sådan som redan mailat mig bilder på Malin i sitt nya boende. Malin har kommit till himmelriket här på jorden – ur ett fiskperspektiv alltså.

Vilken lättnad!

Herman skulle haft lite näring igår, men det glömdes bort. Det kom en diskussion emellan. En sådan där typ av diskussion som jag anar att vi kommer att ha fler av de kommande åren. Kommer man verkligen in i puberteten redan i tioårsåldern eller är d.ä brådmogen?

I alla fall så glömdes Herman bort för d.y blev så upprörd av alltihop. Så vi får ge Herman lite idag, och hysta in honom i ugnen i morgon. Av Hermans pysslingar kommer det att bli intet – men det vet inte d.y ännu. Kanske får han aldrig veta det. Jag tror att jag kommer att säga att jag har tre intresserade jobbarkompisar och så lägger jag pysslingarna i påsar och förvarar dem i kylen tills ett lämpligt tillfälle uppstår att gå ut med dem till soptunnan.

Så slug och lögnaktig är jag ibland. Jag tror nämligen inte att man alltid måste berätta allt för alla. Särskilt inte om det är en helt meningslös sanning som kan göra både ont och väcka upprörda känslor. Helt i onödan.

Både d.y och d.ä har tillbringat dagarna i pulkabacken de här sista lovdagarna. De vill inte komma hem. När de slutligen gör det är de både kalla och våta trots att de själva verkar tro det motsatta. Eller så kanske de också ljuger lite. För att inte jag skall bli ledsen och upprörd. Jag tror nämligen att de skall frysa ihjäl och få lunginflammation och bli tvugna att amputera kroppsdelar när de tillbringar så mycket tid liggandes på mage på en iskana i hundratals km/h. Hittills har mina farhågor inte besannats.

Jag är överhuvudtaget väldigt skeptisk till pulkabacken. Det är förstås sunt och bra och trevligt på alla sätt att alla ungar i området är ute och leker. Problemet är bara att det bara finns en enda backe i det här området, och när alla barn samlas där blir det väldigt många barn. Och de åker väldigt fort. Och det finns träd och stora stenbumlingar och en trafikerad väg där också. Så bortsett från den uppenbara risken för köldskador så finns det en uppsjö av andra skadealternativ.

Så själv håller jag mig borta från backen. Av uppenbara skäl.

Nu är det fredag och vi skall äta tacos. D.y hade namnsdag häromdagen och därmed rätt att bestämma middag. Men vi hann inte göra någon middag den dagen så hans rättighet flyttades till idag. Alltså blir det tacos. Det är okej. Enda nackdelen med tacos är att det passar så illa till rödvin.

Nåja, det finns ju andra drycker. Och andra tillfällen.

Ha en skön kväll.

Kommentera

