Kanske om vi jobbar dubbelt så hårt och tre gånger så fort?

Satt i ett slags summeringsmöte idag och diskuterade ett nyligen avslutat projekt. Vi var hyfsat nöjda med vår insats, men främst av allt var vi lättade och glada över att ha rott det i land. Det var klart. I tid. Och utan att vi kände någon skam över vad vi levererade. Vi kände att vi gjort ett bra jobb inom de föregivna ramarna och inom de tidsgränser som satts upp.

Då undrade projektledaren om vi kunde fundera lite över hur vi skulle kunna göra det på lite kortare tid.

Det var inte provocerande på något sätt, men det kändes lite konstigt. Jag blev lite ställd.

Joooo, vi kan nog göra det på lite kortare tid… Om vi skippar vissa moment. Och om vi sänker ambitionsnivån på andra. Vi kan göra det hälften så bra på en bråkdel av tiden. Om det är det som efterfrågas.

Men vad som egentligen efterfrågades var inte helt uttalat. Det var bara en öppen fråga. Något att tänka på.

Jaha. Tja. Vi tänkte på det en stund.

Det var ett projekt i föreningen i helgen också. Egentligen hela förra veckan, men kulmen var i lördags. Vi var några stycken som lämnat information om eventet – med skrivna lappar, i mail och på hemsidan – till alla berörda (dvs alla i föreningen) men det var ändå svårt att få med massorna.

Mötte en utebliven deltagare så sent som i dag och kom att diskutera detta. Fick höra att informationen var för dålig, för sent ute, för ditt och för datt… Det kändes lite kul, och ja, provocerande, att säga; Det var jag som stod för informationen. Och den fanns ute redan en vecka innan projektet drogs igång, inte alls två dagar innan som du påstår. Det fanns skrivna lappar, det fanns mail och det fanns information på hemsidan. Det hade naturligtvis varit önskvärt att vara ute i ännu bättre tid, men detta var vad vi lyckades åstadkomma.

Då fick jag höra hur svårt det var att hinna kolla mailen. Och hemsidan skall vi bara inte tala om, den hinns bara kollas någon gång då och då. Och knappt då ens. Och de jobbade minsann. Och hade annat uppbokat.

Jaha. Ja. Så är det naturligtvis. Det är väl självklart att inte alla människor kan ägna all sin fritid åt föreningsverksamhet. Det är inte heller önskvärt att ha en massa människor där som inte vill vara där. Men det hade trevligare om de som inte vill vara med kunde stå för det istället för att påstå att vi som sliter med det är för dåliga på att informera.

Om man vill och om man kan och om man anser sig ha tid så är det inga som helst problem att få veta exakt vad som finns att göra. Inget tvång. Ingen press. Men kom inte och klaga på informationen då det redan lagts så mycken möda på att täcka upp i alla kanaler. Skall vi behöva sitta och ringa runt också? sms:a? Kanske göra hembesök och förklara ”in person” exakt vad som står i agendan?

Nä. Nu tog jag i lite. Men är inte detta eviga gnäll om ”vi får ingen information” världens mest utnötta ursäkt för snart sagt vad som helst?

”Vadå fortkörning!? – Jag såg ju inte skylten! Hur skall jag kunna veta vilka hastighetsbegränsningar som gäller på alla jäv…a vägar i hela världen?” ”Vaddå fackmöte? Jag har inte fått någon information ju…” ”Skall jag kolla igenom alla jävl…a lappar överallt? Jag som har ett jobb att sköta! Jag kan väl inte sitta och läsa mail hela dagarna heller?”

OJ vad gnälligt det här blev då.

Sorry. Eller nä, skit i det förresten. Jag ber inte om ursäkt för att jag gnäller. Jag har en sån dag. Läs en annan blogg om det inte passar. Ha!

 

2 thoughts on “Kanske om vi jobbar dubbelt så hårt och tre gånger så fort?

  1. Calle Jonsson skriver:

    Visst fan kan man gnälla—, men man får skylla sig själv om man inte läst alla denna info som ständigt strömmar över en. Jag fick ett smärre raseriutbrott när jag på banken i går skulle sätta in ett smärre belopp hustrun fick fått i skatteåterbäring.?. Banken debiterade mig 50:- pix för att jag ökade på ett konto de själva disponerar utan att betala en skärv i rta. MINA KLAGOMÅL BEMÖTTES NATURLIGTVIS MED ETT FÖRBINDLIGT. DET HAR STÅTT ATT LÄSA I NÅGON AV DE OTALIGA INFORMATIONSBLAD VI STÄNDIGT ÖSER ÖVER DIG–Naturligtvis i förhoppning att du inte skall hinna – eller idas läsa dem. Det tjänar vi miljarder på varje år. SUG PÅ DEN DU!!!mvh Pa

  2. Pux skriver:

    Hjärtat pappa – tänk på hjärtat…. Men visst blir man tokig.

Kommentera

