…men då får vi väl vänta tills det smäller då eller?

På väg hem från bokklubben bokklubbs möte såg jag två bilar som stod konstigt i en korsning. De stod front mot front som om de krockat – men de såg inte skadade ut – i den högra filen vid ett rödljus i en korsning vid en ganska stor led här på Hisingen.

Den ena bilen var tom och i den mitt-emot satt några ynglingar som såg ”mystiska” ut. Bilen var rätt igenimmad, men de tittade in i min bil och lutade sig sedna bakåt i sätena så de inte syntes så väl.

Jag fick en känsla av att jag inte skulle gå ur bilen och fråga hur det var med dem. Dessutom kändes det livsfarligt eftersom det är en trafikerad väg, och jag tyckte att det kanske skulle öka olycksrisken om bägge körfälten i den riktningen blev blockerade.

Alltså rullade jag vidare när ljuset slog om. Jag tog upp telefonen för att larma, för risken för en olycka verkade överhängande. Om det inte redan var det som hänt, fast det inte riktigt verkade så.

Jag kan ett enda larmnummer; 112. Alltså ringde jag det. En kvinna svarade. Jag presenterade mig och berättade att jag precis kört förbi en korsning där två bilar stod lite tokigt. ”Jaha…” sa hon. ”Varför berättar du det för mig?” ”Men… Det kan ju hända en olycka när de står så, och jag kände att jag skulle rapportera det?” svarade jag.

”Det här är ambulansen. Var det någon skadad?” ”Nää… inte vad jag kunde se…” ”Nähää, varför ringer du då?” frågade hon igen.

”Men ursäkta mig då, jag ville bara rapportera det här för att eventuellt avstyra att det händer en olycka” framhärdade jag. ”Men det här är ambulansen…” ”Jaha. Ursäkta då.”

Så lade vi på.

Finns det något nytt larmnummer som alla i riket känner till utom jag? Vart skall man ringa om man ser ett brott som begås, en bil som kör vansinnigt eller upptäcker något annat som kan utgöra en fara för mänskligheten?

Jag kan bara 112 men har förstått med all önskvärd tydlighet att dit ringer man bara i rena ambulansärenden.

Om de där bilarna står kvar så är det väl inte omöjligt att någon bil råkat smälla in i de två galet parkerade bilarna där, och då är 112 numret att ringa.

Jag hoppas att det inte gått så illa.

Kan någon vara snäll och informera mig om vilket larmnummer som gäller?

Tack.

2 thoughts on “…men då får vi väl vänta tills det smäller då eller?

  1. Lena skriver:

    Jag har gjort så flera ggr, dvs ringt 112 men då begärt att få prata med polisen direkt, och det har aldrig varit några problem. Har t o m fått ett ”tack för hjälpen”! Pröva det nästa gång!

  2. Pux skriver:

    Hmmm. Jo. Jag får väl prova det nästa gång. Fast helst skulle jag vilja ha ett annat larmnummer. Jag ogillar att känna mig som en oinbjuden gäst när jag försöker göra en insats för mänskligheten. Helst hade jag velat bli accompanjerad av pukor och trumpeter när jag ringde in. Men det kanske är väl magstarkt.

Kommentera

