Men… hur gör man då?

Sonen, d.y, spelar i ett litet, men väldigt krävande fotbollslag. Det är nästan svårt att föreställa sig att ca 10 ungar kan uppbåda ett sådant storartat väsen. Vi snackar kaos av bibiliska proporitioner…

I snart två års tid har jag försökt att få in en extra tränare till laget. En period fick jag engagerat en av mina fantastiska brorsöner och ett visst, inte direkt lugn kanske, men en sorts vapenvila och någorlunda arbetsro infann sig i det lilla laget. Dessvärre lämnade brorsonen staden och sedemera även landet och det lilla laget förföll till sina gamla otyglade fasoner. Huvudtränaren – en tapper man – har trots motgångarna stannat kvar. Kämpat på. Utan hjälp.

Då föreningen är liten har det inte gått att få tag i någon andra-tränare till det lilla laget. I dessa bråda dagar får man ju vara glad att ens ha en förstetränare. Särskilt till ett så litet lag. De jag bett om hjälp har nog inte till fullo insett situationens allvar. Inget ont i det – kaos låter sig sällan beskrivas, det måste upplevas. Och visar man en liten lagbild på det lilla laget ser de ju så änlalika ut att mina ord låter direkt osanna.

Så en dag sa maken att det kanske var dags för honom att engagera sig lite mer i fotbollen. Bli tränare i d.y;s lag kanske? Jo, det skulle han nog.

Så slog han sig i slang med förste tränaren och de lade grunden till sitt samarbete. Förste tränaren luttrad och lite kantstött av sin tid i laget och maken ny och entusiastisk.

En träning har de genomfört som tränarduo och maken är inte direkt chockad men omskakad.

Eftersom maken redan utvecklat ett stort ansvarskännande för ”sina” killar så vill han inte i detalj berätta för mig hur träningen avlöpte. Dock tyckte jag mig se en svettpärla i hans panna då han stillsamt frågade om jag hade någon aning om hur man får helt vilda och galna ungar att jobba ihop som ett lag. Eller att åtminstone att lyssna i trettio sekunder…

Dessvärre vet jag inte det. Har ingen aning faktiskt. Vet ni? Ge mig gärna tips på sidor där tränare, pedagoger, supernannys och andra ledare av barngrupper delar med sig av sina erfarenheter. Åldersgruppen jag talar om är 01-or. Åtta år… Hjääääääälp!

Kommentera

