Ed McBain

Det var en gång…

För ungefär 30 år sedan upptäckte jag Ed McBains böcker om 87:e och blev helt fast i Isola-träsket. Jag utvecklade en personlig relation till Meyer Meyer, Steve Carella, Teddie, Bert Kling och Eileen och alla andra i den fiktiva staden som jag aldrig ens fattade att var fiktiv – jag trodde det var New York. Och det är det väl också.

Jag läste dem i säkert tio-femton år då jag aktivt höll ögonen öppna efter dem. Sedan blev det alltmer sällan för att sedan sakta gå över helt. På slutet läste jag några av de andra böckerna Ed McBain skrivit – de om Matthew Hope och något han skrivit under ett annat namn som jag glömt. Eller kanske var böckerna om Matthew i det oerhört heta Florida under ett annat namn. Eller var det inte ens McBain? Jooo, det var nog.

Jag ser mina 87:e-böcker i bokhyllan ibland och tänker på hur oerhört fascinerad jag var av dem. De finns i bokhyllan hemma hos mina föräldrar och min bror också. Jag vet inte om de var lika intresserade som jag, men förmodligen var de det eftersom de också har så många av dem.

I dag på sta´n kikade jag in i en boklåda där det såldes böcker för 25:- styck och såg till min förtjusning flera 87:e-böcker. Min gamla entusiasm för distriktet blossade kraftigt upp och jag plockade till mig två av dem. Eftersom jag inbillat mig att jag läst dem alla blev jag väldigt förvånad då jag läst baksidestexten och inte känt minsta glimt av igenkänning. Har jag inte läst den? Hmmm…

Eftersom det anses oartigt att läsa böckerna i bokaffären slog jag ihop den och köpte de exemplar jag hade i händerna.

Här hemma har jag precis läst insidestexten om författaren  och hans livsverk. Han skrev om 87:e i femtio år! Inte mindre än 55 böcker finns om dem. Den sista kom ut postumt 2005.

Det verkar som om det finns en massa jag inte läst. Svindlande tanke. Här har jag gått i bortåt 20 år och trott att jag läst allt han skrivit.

Nu är det ju inte alls säkert att jag fortfarande tycker att det är så himla kul med de gamla polarna från Isola längre. De kanske har åldrats illa. Carella kanske har blivit en gubbsjuk gnällröv, Teddie har kanske lämnat honom för tex Bert Kling och Eileen kanske har gått ner sig och hänger på någon sunkig bar och sakta super ihjäl sig.

Nu skall jag läsa ”Fat Ollies bok”.  Vi hörs.

One thought on “Ed McBain

  1. Bokmalen skriver:

    Här har du en till som har varit fast i Mcbain-träsket:-) Tror t o m att jag har sett någon filmatisering dessutom. Intressant att få reda på att han skrev i 50 år!! då¨finns det säkert en och annan bok som jag inte heller har läst. Jag gillade verkligen dessa böcker. Ha en härlig helg med Fat Ollie.

Kommentera

