Farmville

Ibland vet man redan när man håller på att argumentera för ett infall att det är jävligt korkat. Men just då är man ju så inne i det, att man inte riktigt vill vänslas med den insikten. Man skiter i det helt enkelt. Förnuftets röst pockar på helt i onödan. Man vet att det är dumt men man väljer att gå på.

Eftersom jag är fb-frälst så ser jag denna sociala umgängesplats genom ett rosa skimmer. En plats där man kan säga vad man vill till vem man vill. När man vill. Man kan också ge vederbörande en drink, en låt från youtube, en länk till något intressant eller någon helt och hållet helt meningslös information om sig själv och sitt ointressanta liv. Oftast är det det sistnämnda jag roar mig med.

Så ville sonen in. Inte så att han direkt tjatade om det, men när jag frågat honom några gånger om inte han också skulle ha en sida så gav han med sig. Han hade ju trots allt fått en del inbjudningar från sina kompisar och han var lite nyfiken på det här fäjsbook som mamma alltid sitter med…

Till slut kom den förlösande frågan; Mamma – kan du hjälpa mig? Jag vill också ha en sida.

Ohhh, min son, svarade jag (inte), klart att du skall ha en sida! Låt oss fixa det nu meddetsamma! Och så började det. Han fick lämna falska personuppgifter för han är ännu inte fyllda tretton. Inte ens i närheten faktiskt…

Medan vi höll på lade sig maken i och undrade om det var genomtänkt. Vafalls? Vaddå genomtänkt? Vad menade han? Naturligtvis var det inte det.

Jag blev omedelbart vän med sonen och gick sedan lite diskret in på hans sida och blockade mig själv. Kände att det kanske inte var helt lyckat att han skulle läsa om hur rödvinstörstig hans mor är var och varannan dag…. Blockade sedan maken också. Verkade säkrast så.

Sedan blev det förmaningstal; du får inte bli kompis med någon du inte känner, du får inte ha en profilbild på dig själv där du syns alltför tydligt, du får inte söka vänskap med andra vuxna (fotbollstränare undantagna) och du får inte trycka ”accept” på några gröna knappar där symboler föreställande visa och mastercard förekommer. Du får inte heller spela våldsspel om du hittar några, du får inte… och du får inte och du får inte.

Bland mina många talanger är nog den som total glädjedödare allra störst och mest utvecklad.

Sonen – som förövrigt aldrig lyssnar på någon moraliskt uppbygglig svada i mer en tre, max fyra, minuter – verkade hyfsat okej ändå. Han tog sig an sin fb-sida och blev raskt kompis med några jämnåriga. Han fick några maffia-inbjudningar – som jag omedelbart förbjöd – suckade uppgivet och gick vidare med ”Farmville” efter att på ett klokt och moget vis förhört sig med mig om lämpligheten i detta. Jo, nickade jag nådigt, Farmville får du göra.

Kanske kunde han gjort Mafiawars med, men jag orkar inte sätta mig in i de här olika spelen och går helt på intuition och magkänsla då jag delar ut förbud och restriktioner åt höger och vänster.

Jag var lyckligt ovetande om Farmville också. I mitt tidagare liv. I det liv då sonen inte var på fb. Nu vet jag mer än jag vill veta.

Jag fick sitta med i nästan en timme och förklara att eggplant betyder aubergine och om man sår måste man skörda och här någonstans finns nog någon grönsaksmarknad där man kan handla grödor och tjäna hackor.

Sedan gick det tack o lov av sig självt. Några spridda frågor då och då bara, och dem kunde jag besvara någorlunda engagerat trots att jag knappt lyssnade. Mamma är det okej om jag ger E en ko? Kan jag ge en till A också? Ja, ja min son, ge bort så många kor du vill. Gulligt av dig.

Men kanske har sonen inte alls på fb att göra? Det är ju kul att han har kontakt med polarna i fjärran östern och så, men det kunde han ju haft på msn också. Egentligen. Nu känner jag att jag måste censurera mig själv. Eller åtminstone gå in och kolla på hans sida också lite då och då för att hålla mig uppdaterad på vad han gör. Han är helt okej med det, jag gör det tillsammans med honom. Jag vill inte gärna spionera på mitt eget barn, men herregud – cyber´n är full av fällor och obegripligheter och vem vet när han snubblar över något?

Men kanske är fb ändå bra. Där har jag ju lite koll i alla fall. Och han tycker det är kul att skicka iväg ett litet ”tjena mamma” när han ser att vi är inne samtidigt.

Vi får se var detta slutar.

Nu skall jag avsluta den här dagen. I morgon är en ny och vacker dag. Godnatt.

3 thoughts on “Farmville

  1. carl-h jonsson skriver:

    Vistst behöver du censurera dig själv. Ingen annan står väl till tjänst.Varför föra in dessa oskyldiga små i cybervärlden, alldeles i onödan. Inspirera dem till att sända kort tillvarandra, eller hemska tanke rent utav ta till en numera totalt borglömd umgängesform, Skriv brev-pappersbrev-. Det ger förutom skriv-läs och formuleringskunskap även en viss färdighet i att använda penna och papper och skriva fullt begripligt — alla skall ju inte bli läkare och vara berätitigade till en skrivstil som förstås av varken mottagare eller andra presumtiva läsare.Man kan även ta till telefonen – ehuru detta kommunikationsintrument numera har så många andra funktioner att man glömmer bort dess ursprungliga användningsområde.Visst skall man följa med sin tid– me n för tusan –man bör komma i håg hur det var i går. mvh //pa

  2. lilla m skriver:

    min dotter blev helt frälst i min farm, hon fick dock inte öppna ett eget konto… kände d va tryggast att hon är inne hos mig.. *S* …men nu är d farmville o fishville, hon har en ö oxå… men roligt har hon o jag tror att det är nyttigt o lärande nånstans därpå vägen oxå =) hon har ju sen turen att prata engelska flytande så d mesta av d där klarar hon bra själv.. FAST nu är det mest jag som matar hennes fiskar osv:p

  3. Pux skriver:

    Tänk att det alltid slutar så…. Jag är den som sköter våra fiskar IRL som sönerna så hett önskade sig för något år sedan. Än så länge sköter han sin farm i farmville, men då han tröttnar kommer jag att utrota dem allihop.

Kommentera

