Lyxig

I förmiddags fick maken telefon från simkompisen som undrade om vi ville komma över på söndagsmiddag. Lite imporoviserat sådär.

De är relativt nya vänner, men har funnits med lite grand några år. Vänners vänner.

Vi tackade med glädje ja tack för det är ju så himla trevligt att bli bjuden på middag. Och hos nya bekantskaper vars hem man aldrig skådat.

De bor i ett väldigt fint hus. Stort och vackert.

De bjöd på hummer och krabba. Det visade sig att RM:s far fiskar och hade fått på tok på mycket av dessa djur och RM och maken i sin tur insåg att de aldrig skulle kunna äta så mycket själva. Och att ta med en halv hummer i lunchlådan känns lite… ja jag vet inte… Vräkigt kanske? I alla fall fjärde och femte dagen.

Så vi hade lyckan att få dela festmåltiden med dem och ytterligare en familj. Även barnen inbjöds att smaka, men de föredrog köttbullarna! Sönerna smakade i alla fall, men nix pix! Inte ens västerbottenpajen frestade dem.

RM och T hade även utsökta viner att skölja ner lyxkäket med och jag nästan gnisslade tänder av avundsjuka på maken vars tur det var att slippa köra hem. Men även de provklunkar jag tog räckte långt.

Krabborna var fullmatade och smakade gudomligt. Hummern likaså. Aldrig har jag ätit mig så proppmätt på så fin mat. Ändå lyckades vi inte få i oss allt.

Trots att västerbottenpajen med spenat både såg och luktade förföriskt fick jag hoppa över den helt till fördel för skaldjuren. Ohh så gott det var!

Måltiden rundades av med en fräsch fruktsallad med glass strösslad med knasprig, nötfylld knäck och ett trevligt sött bärnstensfärgat vin och starkt, aromatiskt kaffe.

För att återfå rörelseförmågan utmanades vi på rundpingis som avslutning på kvällen. Vi var så många så racken räckte inte till, men med fantasins hjälp kunde ändå alla vara med – med hopbyggda legoplattor som rack, badmintonracken kom fram och en riddarsköld (!).

Jag rultade runt ett par varv men tvingades snabbt till reträtt. För mätt… Men det var kul att se de andra vuxna och alla barnen 3 + 3 + 2 i deras kaosartade rusch runt bordet med sina olika tillhyggen i högsta hugg.

Det blev en underbar avslutning på en skön helg.

Nu kommer jag att sova gott!

Kommentera

