I nuet

Jag är tidsfacist. Sedan jag träffade maken – som är en total tidsoptimist utan tillstymmelse till förmåga att uppskatta hur mycket tid saker och ting tar – har jag blivit värre.

För att kompensera hans oförmåga/ovilja att utföra något på förutbestämd tid så drar jag snarare åt andra hållet. Så till den milda grad att jag ofta tvingas sitta och vänta på att ”rätt tid” skall infinna sig för att undvika alltför pinsamma situationer. Det kan uppfattas negativt att anlända till värdparet för middagen två timmar innan utsatt tid tydligen….

Jul brukar jag således börja planera i slutet av februari. Jag brukar då få planera alldeles själv ty maken tycks då inte alls intresserad. Sällan, för att inte säga aldrig, har några frågetecken kring var, hur och med vem julen skall firas funnits i slutet av september.

Nu är vi gott och väl inne i november och första advent står för dörren.

Jag har städat förrådet så jag exakt var lussegrejorna finns, men hur, var eller ens om vi skall fira jul har jag ingen aning om. Eller jo, nu överdrev jag, vi skall fira jul. Det gör man när man har barn. Och jag skall koka Anettes Staffanskola, det vet jag. Men i övrigt är julen som ett oskrivet ark. Det känns konstigt nog väldigt skönt.

Jag har fullt upp med vardagen, och har faktiskt ingen lust att planera mer än en dag i taget. Om någon annan vill planera så fine, jag är öppen för alla förslag. I år kan någon annan bestämma.

Maken frågade familjen vid något tillfälle om inte skidåkning skulle vara kul i jul, men det lät inte så. Det lät på sönerna som om jul är något som skall vara på ett alldeles speciellt sätt, och som inte alls skall blandas ihop med skidsemester. Skidsemester är också kul, och en nästan lika hårt rotad tradition som jul men icke desto mindre oförenlig. Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig det.

Nåja, jag fortsätter att inte ta tag i detta och ser vad som händer. Rätt vad det är är det ju jul i vilket fall som helst och då gör vi säkert något. Och säkert med någon. Och antagligen kommer det att påminna rätt mycket om de föregående jularna…

Kommentera

