Det är skillnad mellan jobb och jobb…

En vän till mig skar ner en 15-åring som försökt ta livet av sig genom hängning häromdagen. Hon räddade 15-åringens liv. Hon räddade nog de anhöriga och sig själv också i den stunden. På något sätt.

Tänk att våga ta ett jobb där det svartaste svarta i människors själar blottläggs, att förnimma deras smärta och känna deras iskalla ångest. Att våga det kräver en styrka och ett mod som jag inte ens kan föreställa mig.

Ändå vet jag att det finns många som varje dag arbetar med utsatta människor. Att de har bra och dåliga dagar på jobbet precis som jag.

Är en dag då du räddar livet på en människa en bra eller en dålig dag?

2 thoughts on “Det är skillnad mellan jobb och jobb…

  1. Bokmalen skriver:

    Ja, det kan man fråga sig. Men tänker att livet är värdefullt, så då måste det väl vara en bra dag. Jag känner stor respekt för alla de som orkar och med kärlek arbetar med det svartaste i människors liv.

  2. Pux skriver:

    Samma här. De är de sanna hjältarna.

Kommentera

