Bakåtsträvare…

Ibland kan jag irritera mig något rent vansinnigt på folk som slentrianmässigt säger ”Nej” till allt nytt. De som hatar omorganisationer med motiveringen att ”… detta har vi redan provat, vi gjorde så  i början på förra seklet och det gick dåligt. Det är bättre att fortsätta som vi gör nu, det fungerar i alla fall…”

suck

Sedan finns de dem som alltid gnäller på moderniseringar. ”Oh NEEEEJ, min morgontidning har bytt format?!” ”Jag säger upp prenumerationen genast… Inte för att det på något sätt är sämre. Det är till och med bättre. Men den ser ju annorlunda ut!”

suck, suck.

Sedan finns jag. Jag har lite stillsamt smågnällt om Halloween (…alla helgona heter det här. Faktiskt.) i flera år. Förmodligen för att jag är rasist och har dömt ut amerikaner och allt de säger och gör innan de ens gjort eller sagt det.

Men. I år har jag kapitulerat. Det är okej med ”Halloween”. Det är faktiskt riktigt roligt att se utklädda barn med rosor på de dödsblekta kinderna gå från hus till hus i jakt på godis och nervöst uppspelta inför de eventuella bus de kommer tvingas utföra hos vissa.

Mina söner har, som ni förstår, inte direkt uppmuntrats att klä ut sig tidigare, men i år tog de sakten i egna händer. Son nr 1 deklarerade att han skulle vara en pumpa och undrade om vi kunde gå och köpa en, gröpa ur den, sätta den på hans skalle och sedan ”sy handskar av kärnorna”. Nä, sa jag, det kan vi inte…

Son nr. 2 undrade om han kunde få en mantel som är liksom heltäckande med en stor luva så inte ansiktet syns och en så’n där kniv som har ett långt skaft? Nä, sa jag, det tror jag nog inte…

Sedan sa jag förmodligen något om kommersiell amerikansk skit och vill de klä ut sig har vi en alldeles egen inhemsk helg för det. Påsk! Då minsann kan de få klä ut sig. Till kärringar. Och rita teckningar och ge till grannarna.

Sedan tänkte jag om. Tänkte att grannarna kanske inte tycker att det är så kul med fula barnteckningar från hela kvarterets ungar. Barnen nappade inte heller. Såg bara besvikna ut och mumlade om att alla andra ju klär ut sig på halloween och får tonvis med godis och att det är ROLIGT.

Lundby IF 044.jpg

Vi tog fram ritblock och började skissa upp deras dräkter. Den konstnärliga farmodern väntades på besök under veckan och vi visste att hon minsann inte skulle banga för att sy upp coola skräckdräkter.

Resultatet blev toppen! Pumpasonen fick en tjock mantel med krusig ståkrage och ett huvud som en gång varit en lampskärm, men nu, med orange tyg och svarta ögon och en elakt skrattande mun, nu var en perfekt pumpa.

Lie och treudd hittade jag till det facila priset av 39:- på BR.

Åhhh vad de hade roligt i går kväll! Det spökades och busades och delades ut godis och faktiskt kändes det inte alls som kass, amerikansk kommersiell skit, det kändes bara som en stor, glad godismaskerad. Stora och små skräckungar drog från hus till hus.

Nästa år skall jag dekorera gången till huset med fräckt utskurna pumpor med ljus i. Kanske att jag hänger några spöken i träden också, det såg jag på ett hus längre ner och det såg riktigt fränt ut.

Kanske att jag också klär ut mig…

5 thoughts on “Bakåtsträvare…

  1. r18 skriver:

    när får vi se på pumpabilden? Jag gillar oxå Halloween, barnen älskade det. J tom tackade mig för allt vi fixat.

  2. Pux skriver:

    Pumpabilden på plats! Sydd med din symaskin under mycken möda och stort besvär. Nästa år… då… Börjar planera redan!

  3. gumman-my skriver:

    Efteratt ha läst några väldigt negativa kommentarer till alla besökande, busiga barn i helgen kändes det befriande att läsa dina rader! Jag kan för mitt liv inte begripa att folk måste reta upp sig så till den milda grad på detta! Visst jag tänker på mina bortgågna nära o kära denna helg, men det behöver inte betyda att jag inte tycker det är så otroligt roligt att få besök av dessa små liv med stjärnor i ögonen, utstyrda o otroligt charmiga! Så TACK, för att dina barn får fortsätta att ge mig o andra en chans att dra på smilbanden! Tror att du skulle göra succe om du gjorde allvar av dina tankar till nästa år:)))Kram/gumman

  4. Pux skriver:

    Tack Gumman, nu känner jag mig ännu mer taggad att börja skissa på en dräkt till mig själv!

  5. ren8 skriver:

    De är jättesnygga….kan man anlita ert ”fixa dräkt” team nästa år?

Kommentera

