Bokklubben bokklubb på kul tur

På Louisiana visas just nu tre utställningar.

1. Framtida arkitektonisk design

2.  … tja… lite collage, spännande lukter på väggen, en spegelgång och en djupfryst racerbil. Utanför det djupfryst rummet står vakter och förser en med en filt innan man träder in. Utställningen är helt enkelt väldigt … någonting. Jag vet bara inte riktigt vad… Kanske är det bra, kanske förmedlar den något, kanske finns en röd tråd – men jag har verkligen ingen aning.

3. En fotoutställning av en fotograf som heter Jacob Holdt. Det är ett urval av hans bilder från amerika tagna de senaste 30 åren. Samlingen heter ”Tro, håb og kærlighed” och är en djupt omskakande upplevelse.

Vi var 6 bokklubbsmedlemmar på resan och vi var alla djupt tagna av bilderna. Kunde endast uttrycka oss fragmentariskt en lång stund efteråt. Kanske lite väl stor kontrast mellan flamset och vinet på båten över, och den solkiga verklighet Jacob presenterade för oss.

Ibland behöver man påminnas om att världen består av så mycket större helveten än ens egen överfulla tvättkorg…

Efter flera timmar på Louisiana tog vi tåget och båten tillbaka till Helsingborg. Som de kärringar vi är nuför tiden så handlade samtalen på hemvägen mest om hur trötta vi var i våra fötter, våra ryggar, våra ögon… Kanske ointressant för utomstående, men för oss i klubben var ämnena relevanta och t.o.m intressanta. …stundtals.

För att råda bot på våra krämpor hivade R:et fram en flarra vodka hemma på rummet. Vi blandade till några duktiga groggar (vodka russian) och kände livsandarna återvända. Såpass att jag till och med gav mig på att sminka mitt numera alldeles nakna ansikte! Det kändes fint.

Bob bidrog med ost, oliver och kex, någon ställde fram nötter och salta pinnar och förfesten var i full gång.

Den inhemska guiden som T arrangerat åt oss hade bokat bord kl. 20.00 på en trevlig tapas-restaurang inte långt från hotellet – Marias tapas – så i någorlunda oorganiserad tropp travade vi dit någon minut i eller så. Där var trångt och trevligt och kändes mest som någons privata vardagsrum. Lite skumt eftersom det från utsidan såg ut som ett hotell…

Vi beställde in friterad fårost med rödbetsmarmelad, getost med honung och valnötter, kyckling i ngn sås, baconlindade dadlar, kryddiga köttbullar, serranoskinka med ruccola, grillad liten svart gris, oliver, bönor, potatis, bröd… och säkert en massa annat som jag glömt. Det var väldigt, väldigt kul att sitta och småäta och prata och ha det gott efter en händelserik dag och stämningen var glatt uppsluppen.

En av diskussionerna vi hamnade i var den ekonomiska uppdelningen i familjen – skall man dela lika, eller skall man disponera sin egen lön själv efter eget huvud?

Jag och min man delar lika. Från det att vi blev tillsammans har det hetat ”våra pengar” om samtliga pengar som rullat in. Och ut… Vi har våra egna konton, men får lika mycket spenderpengar på dem. Gemensamma sparkonton, gemensamt räkningskonto. Sedan disponerar vi de pengarna hur vi vill. Tar pengarna på mitt konto slut så hämtar jag mer på något av de gemensamma kontona. Likaså maken. Vi kontrollerar inte varandras inköp, men diskuterar alltid ”större” grejor ifall det är en ovanligt räkningsrik månad. 

Det funkar för oss. Aldrig att jag känner att jag snyltar trots att maken tjänar ungefär dubbelt så mycket som jag. Vi lever tillsammans och ger varandra lika stora fri- och rättigheter samt skyldigheter. Det skulle aldrig gå annars. Inte för oss.

Men alla tycker inte som jag, och det är fine för min del. Se bara till att aldrig bråka om pengar, det lär vara döden för förhållanden.

Proppmätta som vi var orkade vi inte med någon drink på vägen tillbaka till hotellet utan marcherade i rask takt in i våra rum och dråsade i säng. Låg och slöläste en stund men somnade pinsamt tidigt.

Det var lyxigt att vakna fräsch och utvilad på söndag morgon. Zappade lite mellan de olika exotiska (3:an, 5:an…) kanalerna på tv och slötittade på ett avsnitt av ”Vänner” innan frukosten.

Sedan var det bara bokmötet kvar. Vi samlades i soffgruppen i baren med våra böcker och inledde avhandlingen av ”Hungerspelen” av Suzanne Collins. En bok för unga som vi alla läst med stort intresse och utan avbrott. Den fick en 4:a i betyg och det säger väl allt.

Till nästa gång skall vi läsa ”Upprättelse” av Roslund & Hellström. Det känns redan som om det kommer att knyta sig i magen vid den läsupplevelsen, men jag ser fram emot den. Skall nog in och beställa den nu!

Ajö.

 

2 thoughts on “Bokklubben bokklubb på kul tur

  1. Bokmalen skriver:

    Låter som en underbar resa. God mat och dryck prat om böcker det är helt i min smak det. Det där med familjens ekonomi är ett intressant ämne. Vi gör i princip som ni. Jag tjänar och har alltid tjänat mer än Maken med vi delar på allt. Sedan har vi våra ”egna” pengar som vi gör som vi vill med. Maken har alltid mer pengar kvar i slutet av månaden och jag har alltid mer månad kvar än pengar. Men det löser vi alltid smidigt. Vi har gemensamma och egna sparkonto, men vi diskuterar alltid större inköp med varandra. Alltid.Detta fungerar väldigt bra för oss och har gjort så i 22 år så vi skall nog komma överens om detta några år till. Ha en trevlig måndagskväll.

  2. Pux skriver:

    Det är skönt när man har ett fungerande förhållningssätt till pengar. Jag skulle verkligen hata att tjafsa om pengar i tid och otid. Kanske bygger sann kärlek delvis på en gemensam syn på ekonomi? Likväl som andra värdegrunder… Hmmm, vad vet jag.Jag har precis sytt ett pumpahuvud och är galet nöjd med min måndagskväll. Bilder på spektaklet kommer så småningom. Ha det gott, Bokis – och alla andra.

Kommentera

